Malmöbaserade uppstartsbolaget Zkyon förbereder sig med nya ordföranden Sofie Palmér i spetsen för sin första kapitalrunda. Tio miljoner ska in till årsskiftet.
Sofie Palmér var en av tre affärsänglar som i juli gick in med kapital i det drygt årsgamla mediebolaget Zkyon, vars tjänst gör det möjligt för bloggare, artister, medier och andra innehållskapare att ta betalt för sitt digitala innehåll.
Efter kapitalrundan har Sofie Palmér tagit över ordförandeklubban från Per Ljungwall och den första betaversionen testas av en snäv användarskara.
– Det går snabbt framåt och planen är att utveckla en mer färdig beta under hösten, säger Sofie Palmér, som vid sidan av ordförandeskapet arbetar som senior managementkonsult och affärsutvecklare på do-be consulting.
Nästa kapitalresning planeras till årsskiftet.
– Vi kommer att ta in tio miljoner kronor vid årsskiftet och för i nuläget en dialog med fyra olika investerare som är intresserade och förstår branschen och marknaden, säger Palmér till Rapidus.
Pengarna ska användas till marknadsföring, fortsatt produktutveckling samt till att utöka användardatabasen, främst genom partnerskap med större medieaktörer, där flera förhandlingar med skandinaviska mediejättar pågår. Den skarpa versionen ska rullas ut till våren, uppger Palmér.
Zkyon grundades i början av 2014 av Per Ljungwall, nu vd. Övriga delägare är affärsänglarna Marco Trajkovic och Jakob Söderqvist, Magnus Eriksson och Richard Artursson samt den Malmöbaserade kommunikationsbyrån Symbal Communications.
Zkyons koncept bygger på att innehållskaparen sätter ett pris och att läsaren tilldelas en virtuell plånbok som används för att betala för enbart det innehåll som hen är intresserad av. Tjänsten ska vara reklamfri och med garanti att användarnas uppgifter inte säljs vidare.
Jennie Lorentsson