Teknikbolaget Spiideo, med Mats Lindoff i styrelsen och LMK i ägarlistan, är i färd med att dubbla personalstyrkan till ett tiotal anställda. Bolagets kamerateknik, som hittills främst använts för att spela in träningsmoment i friidrott, testas nu av svenska fotbollsklubbar som vill finslipa lagarbetet.
Spiideos bildanalysmjukvara används i Axis-kameror för att styra var och när de ska spela in. Första tillämpningen har varit att friidrottsträningar där bland andra MAI och IFK Lund använt tekniken för att i efterhand kunna dela och analysera videosekvenser av olika träningsmoment. Nu breddar sig bolaget till lagsporter som handboll, innebandy och fotboll.
– Där handlar det om att man vill titta på strategin, hur laget beter sig och hur spelarna rör sig. Vi har börjat installationen hos en större svensk fotbollsklubb, säger vd Carl Larsson utan att vilja precisera vilken klubb det rör sig om.
Carl Larsson har ett förflutet på Sony Mobile och värvades till Spiideo förra sommaren i samband med att LMK Venture och Sydsvensk Entreprenörfond gick in med fyra miljoner kronor. 2014 hade Spiideo ingen omsättning. Under 2015 har bolaget gjort sina första kundleveranser och nästa år räknar Carl Larsson med att intäkterna ska ta fart.
Utöver att bredda sig till lagsporter håller Spiideo på att utveckla en molnlösning för tekniken, så att filmerna exempelvis ska vara tillgängliga för alla medlemmar i laget.
– Sverige är vår förstahandsmarknad eftersom vi gör installationerna själva, men ganska snart siktar vi på övriga Europa. Därför kommer vi nog behöva ta in mer kapital inom kort, säger Carl Larsson.
Erik Olausson