Det kan dröja fram till 2027 innan tunneln under Fehmarn Bält kan öppna. Detta står klart sedan ytterligare förseningar uppkommit på den tyska sidan, skriver tidningen Ingeniøren.
Tunneln skulle enligt den ursprungliga planen öppna 2018. Invigningen har dock redan blivit framflyttad ett par gånger, senast i våras då regeringen sköt fram öppningen till 2024 i ett försök att pressa de skenande byggkostnaderna genom att ge entreprenörerna mer tid på sig att avsluta arbetet.
På ett pressmöte i slutet av förra veckan med delstaten Schleswig-Holsteins transportminister Reinhard Meyer och danska kollegan Hans Christian Schmidt (Venstre) kom det fram att ytterligare förseningar drabbat bygget. Det tyska myndighetsgodkännande som väntades nästa år kan vara på plats tidigast 2017 sedan ärendet stött på patrull hos ämbetsmännen i Schleiswig-Holstein.
Samtidigt ökar motståndet från lokalbor och miljöorganisationer som motsätter sig tunnelbygget. De tyska myndigheterna behandlar just nu 3.100 petitioner och skriftliga protester mot projektet.
Reinhard Meyer menar också att sannolikheten för att miljöorganisationerna går till domstol för att försöka stoppa eller försinka tunneln ”närmar sig 100 procent”. Exakt hur stor försening det kommer innebära är inte klart, men tyska nyhetsbyrån DPA jämför med bygget av motorvägen A20 längs nordtyska kusten från Lübeck till Polen, där det tog två år innan protesterna och överklaganden hunnit behandlas av domstolen. /Erik Olausson