Danska innovationsbolaget Volt slog rekord på årets Roskildefestival, där bolagets bärbara mobilladdare blev uthyrda 30.000 gånger. Volt går nu på jakt efter en stor partner för att kunna expandera verksamheten snabbare i utlandet.
Volt grundades 2012 av tre ingenjörsstudenter vid Danmarks Tekniska Universitet. Idén är lösa strömförsörjningen till besökarnas mobiltelefoner vid festivaler och konferenser där det inte finns eluttag runt hörnet. Istället hyr besökarna ett litet batteripaket, som byts ut dagligen.
Roskildefestivalen var först ut att nappa på idén och har även stöttat bolaget med 600.000 danska kronor i riskkapital och 1,4 miljoner danska kronor i lån. I dag har tekniken använts på ett 50-tal festivaler i bland annat Sverige, Tyskland, Schweiz, England och USA.
Volt har i dag ett 20-tal anställda. Förra året slutade omsättningen på 20 miljoner kronor och bolaget gjorde sin första vinst med ett resultat efter skatt på 714.000 danska kronor. Men trots att bolaget därmed skulle kunna stå på egna ben siktar grundaren Trygve Aabye Dam i första hand på att slå sina påsar ihop med någon storspelare inom elektronikbranschen.
− Under de få år som Volt existerat så har marknaden förändrats snabbts. Man kan nu köpa batteriladdare på flera ställen, exempelvis Netto. Det är kapitaltungt för ett litet företag att hela tiden utveckla nya laddare som klarar marknadens krav. Därför har vi behov av en partner i Samsung-storlek, säger Trygve Aabye Dam till Rapidus.
Utöver stödet från Roskildefestivalen har Volt tagit in en miljoner danska kronor från en affärsängel.
− Det ligger också bakom vår strategi att hitta en partner, att vi vill resa ytterligare kapital för att kunna växa, säger Tryge Aabye Dam.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø