torsdag 2 maj 2024

inloggad som

SmartRefill i affär med TeliaSonera-bolag

Efter intåget i Finland sluter SmartRefill ytterligare en affär med ett dotterbolag till TeliaSonera. Framöver ska mobiloperatören Omnitel, med runt 30 procent av marknaden i Litauen, använda Helsingborgsbolagets webbmjukvara för kontantkortsladdning.

Omnitel använder sedan tidigare SmartRefills teknik för varumärket Ezys men utökar nu avtalet till hela bolagets kundstock. För några veckor sedan rapporterade Rapidus om affären där SmartRefill slutit avtal med finska Sonera och TeleFinland, ett avtal som affärsområdeschefen Emelie Sträng räknar med ska generera tiotals miljoner kronor i ökad omsättning under första året. I Litauen handlar det dock om mindre summor, uppger hon.

Emilie_Sträng− Vi vet inte än hur mycket det här betyder ekonomiskt men det handlar främst om en strategisk affär för att få in en fot i Baltikum där det är väldigt vanligt med kontantkortstelefoner, säger Emelie Sträng till Rapidus.

SmartRefill ökade omsättningen med 80 procent under 2014 till runt 360 miljoner kronor. Resultatet blev cirka 3 miljoner i vinst, uppger Emelie Sträng. Större delen av försäljningen sker i Sverige och Norge. Utöver mjukvara för att ladda kontantkortsmobiler via webben eller med en app sysslar bolaget även med bankärenden i mobilen och digital post, som ska vara säkrare än e-post.

SmartRefill har i dag 32 anställda och ägs i huvudsak av Hilding Anders tidigare vd Bengt Adolfsson genom bolaget BGA Invest, samt SmartRefills vd David Nilsson. Emelie Sträng uppger att bolaget är nära affärer i ytterligare två länder och enligt ledningens prognos landar omsättningen i år på runt en halv miljard kronor.

Erik Olausson

Efter intåget i Finland sluter SmartRefill ytterligare en affär med ett dotterbolag till TeliaSonera. Framöver ska mobiloperatören Omnitel, med runt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.