… som utsetts till vinnare i Almis twittertävling att pitcha en affärsplan på max 140 tecken.
Hur löd er plan?
– ”NeverLoose är den första Bluetooth-enheten som skyddar skidorna mot stöld och hjälper dig att hitta dem i djup pudersnö”.
Ni var nyligen nominerade i Venture Cup Syd, letar ni aktivt efter idétävlingar?
– Vi kom ganska långt i Venture Cup och är glada för det, men jobbrelaterade tävlingar är definitivt inte något vi fokuserar på. Viktigast för oss nu är att utveckla vår produkt så snabbt och bra som möjligt, och likaså företaget. Att delta i Venture Cup och Almis tävling var enkelt för oss, eftersom vi ändå hade tagit fram en affärsplan i vår masterutbildning. Samtidigt har tävlingarna gett oss uppmärksamhet.
Vad blir nästa steg för PowUnity?
– I juli blir vår nästa och sista prototypserie klar. De testas sedan under juli och augusti och om de fungerar som förväntat startar vi produktionen. Vi förbereder också en kickstarter-kampanj som rullas ut i september som ska hjälpa oss att täcka kostnaderna för produktionen.
Kan du avslöja vem som är er skånska tillverkningspartner?
– Nej, vi har inte bestämt oss ännu.
Vilka slags produkter ser vi PowUnitys portfölj om fem år?
– Vi har många idéer i vår innovations-pipeline. Integrerade lösningar är definitivt något som vi strävar efter, likaså hur vi kan bygga in vår teknologi i en skida. Generellt sett ligger vårt huvudfokus på utveckling av säkerhet- och trygghetsutrustning för sportentusiaster, särskilt inom vintersport. Vårt mål är att hela tiden förbättra funktionaliteten och användarupplevelsen för våra produkter.
Jennie Lorentsson