fredag 3 maj 2024

inloggad som

Bonnierägt e-learningbolag siktar på Sverige

Den Köpenhamnsbaserade tillväxtkometen Clio Online förväntas inom kort att skriva under deras största utlandsavtal hittills, om att leverera digitalt undervisningsmaterial till Saudiarabien. I mars köpte Bonnier in sig som majoritetsägare och Clio Online riktar nu blickarna mot Sverige för ytterligare expansion.

− Sverige är rätt att gå in i nästa gång och vi analyserar just nu möjligheterna, säger medgrundaren Janus Benn Sørensen till Rapidus.

Sedan starten 2007 har tillväxten i företaget varit snabb. Under det senaste räkenskapsåret steg omsättningen i företaget 59,5 miljoner danska kronor, en ökning med nästan 60 procent jämfört med året innan. Samtidigt steg resultatet steg från 10 till 18,7 miljoner danska kronor. Under 2015 förväntar sig Janus Benn Sørensen en 30-procentig tillväxt i såväl vinst som omsättning.

Idéen bakom Clio Online är ganska enkel, men har kommit att bli Danmarks största digitala undervisningsförlag: Det handlar helt enkelt om att erbjuda 100 % digitala läromedel, och företaget har utvecklat sina plattformar för ett ämne i taget. Ledningen består av grundarna Janus Benn Sørensen, Louise Herping Ellegaard och Lasse Guldsborg. Den första plattformen som skapades var Historiefaget.dk – och sedan dess har så många andra ämnen tillkommit att Clio Online nu är klara för utlandssatsningar. Det innebär också att en affärsmodell måste arbetas fram under 2015, när Clio Online börjar sälja licenser till utländska företag.

− Vi började utomlands i Saudiarabien mest av en slump. Men det krävdes att vi utvecklade portalen till att läsa från höger till vänster, säger Janus Benn Sørensen, som inte kommer stå inför samma problem när den svenska lösningen är klar.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Den Köpenhamnsbaserade tillväxtkometen Clio Online förväntas inom kort att skriva under deras största utlandsavtal hittills, om att leverera digitalt undervisningsmaterial […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.