fredag 10 maj 2024

inloggad som

Susanna Falkengren backar upp Lundateknik för Twitteranalys

Med en egenutvecklad mjukvara vill det nystartade Lundabolaget FeedKit förenkla företags hantering av sitt flöde i sociala medier, samt hjälpa dem att lyssna av vad som sägs om dem på nätet. Bolaget får nu in affärsängeln Susanna Falkengren som ordförande.

Bakom FeedKit står IT-entreprenören Andreas Friberg, som sedan tidigare driver LJ System, ett mjukvarubolag som utvecklar affärssystem och appar. Det är även det bolaget som tagit fram FeedKit, som ger användaren ett verktyg för att hantera, bevaka och publicera i olika kanaler, såsom Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter. Tjänsten innehåller dessutom en egenutvecklad algoritm som kan läsa av om företaget beskrivs i negativa eller positiva ordalag i sociala medier.

andreas_friberg_feedkit– Språket i sociala medier kan ju skilja sig en del från vanligt språk, och det som gör vår algoritm unik är att den kan bedöma tonen i språket. Tjänsten passar både större företag som har konsumenter som slutkund, men även de som behöver marknadsföra sig själva för att visa att man är en bra arbetsplats, säger Andreas Friberg till Rapidus.

Till styrelsen har två externa krafter rekryterats, Susanna Falkengren, medgrundare till medicinteknikbolaget Inerventions, som tar ordförandeklubban, samt teknikveteranen Matts Lilja som bland annat är vd för Strain Labs och sitter i styrelsen för Precise Biometrics. Deras uppdrag blir framförallt att bidra till kommersialiseringen av FeedKit.

– Det är en spännande produkt och en duktig entreprenör och jag hoppas kunna bidra med mina affärsstrategiska erfarenheter och mitt kontaktnät i branschen. Lanseringen ligger helt rätt i tiden, fler företag inser att de måste arbeta strategiskt med sin marknadsföring, kundvård och rekrytering i sociala medier, säger Susanna Falkengren till Rapidus.

Hon har ännu inte investerat i bolaget, men uppger att hon engagerat sig i bolaget för att få möjlighet att bli delägare framöver.

Tjänsten säljs som ett månadsabonnemang och Andreas Friberg tror att omsättningen för det första räkenskapsåret kommer att landa på 1,5–2 miljoner kronor. FeedKit ägs av LJ System, som i sin tur ägs av familjen Friberg.

Jennie Lorentsson

Med en egenutvecklad mjukvara vill det nystartade Lundabolaget FeedKit förenkla företags hantering av sitt flöde i sociala medier, samt hjälpa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Robotar från Lund vill in i e-handeln

    Cognibotics försäljning av robotautomation accelererar. Efter en ökning med över 30 procent flera år i rad har Lundabolaget nu säkrat sitt största kundavtal hittills.

  • Camurus lyfter på rapport

    Lunds läkemedelsstjärna Camurus ökar på sista raden i dagens rapport för årets första kvartal. Samtidigt upprepar det Lundabaserade läkemedelsbolaget sina finansiella utsikter för helåret.