Fem år efter starten har teknikbolaget TamperSeal i Lund CE-märkt sitt produktlarm för detaljhandeln. Nu väntar kommersialisering och eventuell utlicensiering av grundteknologin.
Planen var att lansera produkten redan 2013, men på grund av tekniska problem tvingades bolaget istället att ta itu med diverse barnsjukdomar.
– Vid den tidpunkten hade vi positiva besked från förberedande tester för CE-märkning. När vi sedan körde skarpt hos SP i Borås fick vi bakslag i några tester, som kom att innebära en rejäl utmaning i redesign av produktsystemet, säger vd Mats Johansson.
Bolagets produkt består av ett helomslutande sigill som varan och larmet placeras i. En sensor inuti sigillet känner av om förpackningen bryts och lufttrycket ändras och larmar därefter personalen med information om var stöldförsöket äger rum. Produkten är anpassad för hårda förpackningar och stöldbegärliga varor, till exempel bärbara datorer och mobiltelefoner.
Nu väntar diskussioner med möjliga samarbetspartner och distributörer runt om i världen, men Mats Johansson kan även tänka sig att utlicensiera tekniken.
– Vi kommer dels att diskutera applikationer och föra dialog med bolag som utvecklar morgondagens förpackningar, dels att undersöka möjligheterna för andra att utveckla produkten. Tekniken som driver sensorn kan ha andra applikationer i olika sammanhang, till exempel reagera på kyla, värme och liknande, säger han.
Under 2013 genomförde bolaget två nyemissioner på totalt 4,7 miljoner kronor. Omsättningen för samma år uppgick till drygt tre miljoner kronor, medan resultatet stannade på –650.000 kronor. I och med lanseringen siktar ledningen på att söka mellan 3-5 miljoner kronor i riskkapital.
TamperSeal har 13 delägare, bland annat Sten Wandel, Innovationsbron och Högskolan i Halmstad Investerings AB. Bolaget är även Application Development Partner till Axis, ett samarbete som bland annat innefattar att Axis marknadsför TamperSeals produkter på mässor.
Izabella Rosengren