Malmöbaserade mjukvaruutvecklaren Mobenga breddar sin affärsstrategi och tar över helhetsansvaret för spelbolagets Ladbrokes digitala kanaler.
Mobenga har sedan starten 2005 fokuserat på mobila applikationer och plattformar för spel. Men sedan barriärerna mellan mobilt, surfplattor och datorer sakta men säkert monterats ned har bolaget omprövat sin strategi och levererar nu en multiplattform. Första kunden som ger Mobenga helhetsansvar för alla digitala kanaler är spelbolaget Ladbrokes.
– Att vi får fullt förtroende och kontroll är en viktig stämpel för oss. Att vi dessutom tar de sista 30 procenten av deras trafik ger oss en ekonomisk skjuts, eftersom avtalet har en intäktsmodell som bygger på trafik, och den kakan som vi tar del av blir större, säger Lars Widmark, teknik- och forskningschef på Mobenga till Rapidus.
Mobenga levererar sedan 2013 Ladbrokes mobila produkt, vilken stod för 70 procent av trafiken, och får alltså utökat förtroende för alla plattformar. Liknande avtal är på gång för andra kunder.
– Förut var det mycket komplicerat att få något att fungera på en mobil, i dag är det relativt enkelt. Att bygga en flerkanalslösning som är enkel att hantera är däremot komplicerat. Om vi bara skulle bygga mobila lösningar skulle vi inte kunna motivera vår existens i framtiden, säger Lars Widmark.
Mobenga har de senaste fem åren växt från tio till 120 anställda, varav 105 jobbar vid huvudkontoret i Malmö och 15 vid enheten i Kiev. Omsättningen uppgick under 2013 till 203 miljoner kronor, och enligt Widmark steg den under förra året. /Jennie Lorentsson