tisdag 4 februari 2025

inloggad som

Mobenga satsar på multiplattform

Malmöbaserade mjukvaruutvecklaren Mobenga breddar sin affärsstrategi och tar över helhetsansvaret för spelbolagets Ladbrokes digitala kanaler.

Mobenga har sedan starten 2005 fokuserat på mobila applikationer och plattformar för spel. Men sedan barriärerna mellan mobilt, surfplattor och datorer sakta men säkert monterats ned har bolaget omprövat sin strategi och levererar nu en multiplattform. Första kunden som ger Mobenga helhetsansvar för alla digitala kanaler är spelbolaget Ladbrokes.

– Att vi får fullt förtroende och kontroll är en viktig stämpel för oss. Att vi dessutom tar de sista 30 procenten av deras trafik ger oss en ekonomisk skjuts, eftersom avtalet har en intäktsmodell som bygger på trafik, och den kakan som vi tar del av blir större, säger Lars Widmark, teknik- och forskningschef på Mobenga till Rapidus.

Mobenga levererar sedan 2013 Ladbrokes mobila produkt, vilken stod för 70 procent av trafiken, och får alltså utökat förtroende för alla plattformar. Liknande avtal är på gång för andra kunder.

– Förut var det mycket komplicerat att få något att fungera på en mobil, i dag är det relativt enkelt. Att bygga en flerkanalslösning som är enkel att hantera är däremot komplicerat. Om vi bara skulle bygga mobila lösningar skulle vi inte kunna motivera vår existens i framtiden, säger Lars Widmark.

Mobenga har de senaste fem åren växt från tio till 120 anställda, varav 105 jobbar vid huvudkontoret i Malmö och 15 vid enheten i Kiev. Omsättningen uppgick under 2013 till 203 miljoner kronor, och enligt Widmark steg den under förra året. /Jennie Lorentsson

Malmöbaserade mjukvaruutvecklaren Mobenga breddar sin affärsstrategi och tar över helhetsansvaret för spelbolagets Ladbrokes digitala kanaler. Mobenga har sedan starten 2005 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.