2014 innebar fortsatt rutschkana utför för landets dagstidningar. I Skåne var Helsingborgs Dagblad största förloraren, framgår av ny statistik från medieorganisationen TS.
Helsingborgs Dagblad ingår sedan ifjol i Sydsvenskankoncernen. De båda tidningarna gick samman i en uppmärksammad affär för att tillsammans möta den allt kärvare marknaden. Ett stort sparpaket lades omgående, men på upplagesidan går det fortfarande trögt.
Under 2014 tappade Sydsvenskan 4,8 procent och har numera en upplaga på 95.000 exemplar på vardagar. Även på söndagar har upplagesiffran halkat under 100.000. HD hade det ännu tuffare. Hela 8,4 procent av upplagan försvann. Idag ligger den på 64.000.
I siffrorna ligger ändå en ökning av tidningarnas digitala kanaler. För Sydsvenskan växte den digitala upplagan från 11.500 till 13.600. För HD:s del handlade det om en ökning från 2.500 digitala exemplar till 3.100. Men totalt sett faller alltså den samlade upplagan.
Konkurrenten Skånska Dagbladet backade 5,3 procent i upplaga på vardagar till 25.200 exemplar. Tidningen lanserade ifjol ett annorlunda motmedel för den pressade ekonomin – att hyra ut en del av sin tomma fastighet till hotellmagnaten Petter Stordalen. Planerna kraschade dock för några veckor sedan, efter att Petter Stordalen hoppat av sedan projektet försenats genom ett uteblivet rivningstillstånd från stadsbyggnadskontoret.
I den aktuella TS-mätningen tappar Ystads Allehanda 4,1 procent av upplagan, medan Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet förlorade ett par procent var under 2014. Norra Skåne tappade 6,7 procent av sina exemplar.
Totalt sett minskade upplagan för den svenska pressen med 5,3 procent under 2014. /Kristian Svensson