Neddragningarna inom de skånska medierna tvingar Sydsvenskan-ägda Kompetens i Skåne att bredda verksamheten. Framöver satsar bemanningsbolaget på såväl rekryteringstjänster som uthyrning av informatörer och kommunikatörer.
Sedan starten 2008 har Kompetens i Skåne varit helt inriktad på att hantera bemanningen av redaktionella tjänster på Sydsvenskan samt uthyrning av journalister till olika mediebolag. Bland de externa kunderna fanns Helsingborgs Dagblad, som nu slagits samman med Sydsvenskan, och TV4, som nu lagt ner sina lokalredaktioner.
− Vi har fortfarande en del externa kunder inom tidskrifter, men annars finns det inte så många stora mediebolag kvar, säger vd Anette Östergren.
Omsättningen 2013 sjönk med 18 procent till 52 miljoner kronor. I år ser den ut att landa på cirka 45 miljoner, uppger Anette Östergren. För att vända utvecklingen satsar hon på att hitta nya kunder utanför mediebranschen med uthyrningen av informatörer och kommunikatörer till bland annat kommuner och regioner.
− Vi ser att det finns en stor marknad för det här, säger Anette Östergren.
I dag har Kompetens i Skåne ett 30-tal fastanställda journalister som alltså ska få sällskap av informatörer och kommunikatörer. Parallellt räknar Anette Östergren med att dra igång verksamhet inom rekrytering, primärt till olika tjänster på mediebolag.
Kompetens i Skåne är helägt av Sydsvenskan. Resultatet 2013 slutade på -92.000 kronor efter att Kompetens i Skåne lämnat ett koncernbidrag till moderbolaget på 4,3 miljoner kronor.
Erik Olausson