söndag 30 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Pressade PR-byråer satsar på viral marknadsföring

Van Dammes ”episka split” mellan två Volvolastbilar är bara början. Viral marknadsföring via sociala medier blir en allt viktigare del av verksamheten för PR-industrin. Så även i Skåne — där tre av de fyra större byråerna tvingats krympa kostymen senaste året.

I början av 2014 slutade Graylings Malmöchef Daniela Rogosic samtidigt som grundarna till fusionspartnern RHR Corporate Communication lämnade byrån för att återstarta sitt gamla bolag, inriktat på produktion av årsredovisningar. I dag finns sju anställda kvar på Grayling i Malmö. Sven Wennerström, kontorschef sedan i somras, menar dock att det värsta är förbi.

sven_wennerstrom— Vi har haft bättre fart efter sommaren. Grayling har en strategi att ha ett starkt Malmökontor. Om ett år tror jag att vi kommer vara några fler, säger han till Rapidus.

Även för Aspekta har marknaden förbättrats efter ett mycket tufft år, menar Thomas Pålsson som i augusti tog över vd-posten från grundaren och huvudägaren Magnus Dahl. Aspekta sysselsätter i dag 17 personer, inräknat två personer i det danska dotterbolaget i Köpenhamn, med en samlad byråintäkt på strax över 20 miljoner kronor 2013.

Thomas Pålsson— 2014 blir inget tillväxtår för Aspekta. Men efterfrågan har varit bättre under hösten och oktober månad blir vår bästa månad på ett och ett halvt år, säger Thomas Pålsson.

Malmöbaserade Wirtén PR & Kommunikation hör till dem som under året tvingats banta personalstyrkan, från nio till sex personer.

— Vi satsade hårt på vår nya hållbarhetsinriktning under 2012-2013, samtidigt som det blev en rejäl inbromsning i konjunkturen. Det blev ett tufft utfall. I efterhand kan vi konstatera att hållbarhetsinriktningen inte gav tillräckligt med affärer, så vi har gått ifrån den, säger grundaren Lars Wirtén.

Byrån, som 2013 hade en intäkt på 5,5 miljoner kronor, gör nu ett omtag. Det nya namnet Wirtén Content Agency ska avspegla byråns ökade fokus på så kallade content marketing, som oftast syftar på marknadsföringsmaterial som är så attraktivt att konsumenterna själva söker upp det och sprider det vidare i sociala medier.

— Det har skett ett maktskifte. Tack vare Google, smarta telefoner och surfplattor funkar inte den gamla modellen med sändare och mottagare. I dag har mottagaren hela makten, har du inget bra innehåll som lockar, engagerar och berör kommer läsaren att gå förbi dig, säger Lars Wirtén.

Carl Magnus Cronholm, vd för svenska grenen av Mannov med åtta anställda, är inne på samma spår. Han nämner Volvo Lastvagnar som något av en förebild, utöver actionveteranen Jean-Claude Van Dammes välkända split har bolaget exempelvis haft framgång med ett Youtubeklipp där en hamster styr en 15 tons lastbil. Mannov har bland annat dragit nytta av dynamiken i marknadsföringen av Eurovision School Contest för Region Skånes räkning.

— Där fick vi stort genomslag i såväl traditionell media som i sociala medier bland målgruppen, säger Carl Magnus Cronholm.

Erik Olausson

Van Dammes ”episka split” mellan två Volvolastbilar är bara början. Viral marknadsföring via sociala medier blir en allt viktigare del […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Så talar en klimatoptimist

    Affärsängeln Gustav Stenbeck, som igår talade vid Skåne Innovation Day, är optimistisk kring vår förmåga att klara den gröna omställningen. Så här bör det gå till, enligt honom.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Det offentliga räds inte NIS2

    I EU-direktivet NIS2 omfattas såväl kommuner som lärosäten och Region Skåne i sin helhet av nya cybersäkehetsregleringar. Trots att flera kommuner har blivit hackade så sent som i år anser stora skånska förvaltningar att de redan lever upp till de nya kraven.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.