Livsmedelsgiganten Nestlé har nyligen invigt sitt nya huvudkontor i Ørestad och laddar för en stark tillväxt på den nordiska marknaden.
Det nya nordiska huvudkontoret vid Fields i Ørestad har kostat 13 miljoner kronor att bygga och ska nu bli språngbrädan för satsningarna i Norden. Målet är fem procent organisk tillväxt om året, skriver danska affärstidningen Børsen i dag.
Tillväxten ska komma från företagets största produktgrupper: kaffe, morgonmat, godis, djurmat, barnmat och hälsokost. Även om satsningen är tveeggad är det kaffet som är spjutspetsen, särskilt kaffekapslarna.
Enligt Nestlé har över 300.000 danskar redan en Nespressoemaskin i sitt hem, om ett år ska siffran ha ökat till 500.000.
För den svenska delen i Nestlé innebär det nya huvudkontoret inte så dramatiska förändringar. 25 personer med nordiskt ansvar har under året flyttats över från Nestlés kontor i Helsingborg, där man också har kafferosteriet Zoégas, till Ørestad. Nästan lika många har följt med med från Nestlé i Malmö.
I Helsingborg räknar man med att verksamheten blir kvar länge till, särskilt eftersom man just investerat åtskilliga miljoner kronor i en ny rostmaskin som ska invigs under oktober.
I Danmark har Nestlés personalstyrka ökat från 250 till 350 medarbetare det senaste året. Det nordiska huvudkontoret leds av Peter Svensson, som är nordisk marknadschef. /Jennie Lorentsson