fredag 21 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Beepsend lägger Scandic och AstraZeneca till kundlistan

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget slutit avtal med AstraZeneca och hotellkedjan Scandic. Om några få år räknar försäljningschefen Fredrik Knutsson med att det relativt nytillkomna affärssegmentet ska stå för hälften av omsättningen.

Runt 150 miljoner sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik för automatiserade utskick, så kallad application to person. I Scandics fall handlar det om en bekräftelse som skickas ut när du bokat ett rum medan AstraZeneca använder Beepsends webbgränssnitt för att både kunna skicka ut sms till samtliga medarbetare i Sverige och ta emot deras svar. Samma system kommer inom kort börja användas av Opus Bilprovning för att sköta hela incheckningen via sms, uppger Fredrik Knutsson.

Han värvades förra hösten från konsultbolaget Connecta för att leda satsningen på att sälja tekniken direkt till slutkunder. Tidigare har uppåt 90 procent av Beepsends intäkter kommit från inköp och vidareförsäljning av stora volymer sms.

Fredrik Knutsson— Men vårt tillväxtsegment är försäljningen direkt till företagskunder. Om några år tror jag det kommer stå för en majoritet av intäkterna, säger Fredrik Knutsson.

Sedan toppåret 2011 har antalet sms skickade från svenska mobiltelefoner sjunkit med 23 procent till 14,3 miljarder enligt den senaste statistiken från Post- och Telestyrelsen. Men antalet meddelanden skickade från datorsystem har samtidigt fördubblats till 5,1 miljarder.

— Det är både bra och dåligt att det kostar pengar att skicka sms. Det innebär så klart en kostnad för företagen, men samtidigt är det en kanal som är besparad från spam, säger Fredrik Knutsson.

Från att tidigare ha dubblats eller mångdubblats år från år ökade omsättningen mer beskedligt till 110 miljoner kronor under perioden september 2012-augusti 2013. I gengäld ökade rörelseresultatet med 50 procent till nio miljoner kronor. Då innevarande räkenskapsår är förlängt till årsskiftet vill Fredrik Knutsson inte uppge några färskare siffror. Han räknar dock med att personalstyrkan det närmaste året ska öka från dagens 35 till 40-50 personer. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.

Erik Olausson

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Alixlabs i mål med 155-miljonersrunda

    Alixlabs i Lund har kämpat länge för att få in kapital till sin kostsamma investering i nanoteknik. Men till slut är bolaget i mål, trots ett kallt investeringsklimat kring hårdvara.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.