måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Beepsend lägger Scandic och AstraZeneca till kundlistan

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget slutit avtal med AstraZeneca och hotellkedjan Scandic. Om några få år räknar försäljningschefen Fredrik Knutsson med att det relativt nytillkomna affärssegmentet ska stå för hälften av omsättningen.

Runt 150 miljoner sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik för automatiserade utskick, så kallad application to person. I Scandics fall handlar det om en bekräftelse som skickas ut när du bokat ett rum medan AstraZeneca använder Beepsends webbgränssnitt för att både kunna skicka ut sms till samtliga medarbetare i Sverige och ta emot deras svar. Samma system kommer inom kort börja användas av Opus Bilprovning för att sköta hela incheckningen via sms, uppger Fredrik Knutsson.

Han värvades förra hösten från konsultbolaget Connecta för att leda satsningen på att sälja tekniken direkt till slutkunder. Tidigare har uppåt 90 procent av Beepsends intäkter kommit från inköp och vidareförsäljning av stora volymer sms.

Fredrik Knutsson— Men vårt tillväxtsegment är försäljningen direkt till företagskunder. Om några år tror jag det kommer stå för en majoritet av intäkterna, säger Fredrik Knutsson.

Sedan toppåret 2011 har antalet sms skickade från svenska mobiltelefoner sjunkit med 23 procent till 14,3 miljarder enligt den senaste statistiken från Post- och Telestyrelsen. Men antalet meddelanden skickade från datorsystem har samtidigt fördubblats till 5,1 miljarder.

— Det är både bra och dåligt att det kostar pengar att skicka sms. Det innebär så klart en kostnad för företagen, men samtidigt är det en kanal som är besparad från spam, säger Fredrik Knutsson.

Från att tidigare ha dubblats eller mångdubblats år från år ökade omsättningen mer beskedligt till 110 miljoner kronor under perioden september 2012-augusti 2013. I gengäld ökade rörelseresultatet med 50 procent till nio miljoner kronor. Då innevarande räkenskapsår är förlängt till årsskiftet vill Fredrik Knutsson inte uppge några färskare siffror. Han räknar dock med att personalstyrkan det närmaste året ska öka från dagens 35 till 40-50 personer. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.

Erik Olausson

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.