Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget slutit avtal med AstraZeneca och hotellkedjan Scandic. Om några få år räknar försäljningschefen Fredrik Knutsson med att det relativt nytillkomna affärssegmentet ska stå för hälften av omsättningen.
Runt 150 miljoner sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik för automatiserade utskick, så kallad application to person. I Scandics fall handlar det om en bekräftelse som skickas ut när du bokat ett rum medan AstraZeneca använder Beepsends webbgränssnitt för att både kunna skicka ut sms till samtliga medarbetare i Sverige och ta emot deras svar. Samma system kommer inom kort börja användas av Opus Bilprovning för att sköta hela incheckningen via sms, uppger Fredrik Knutsson.
Han värvades förra hösten från konsultbolaget Connecta för att leda satsningen på att sälja tekniken direkt till slutkunder. Tidigare har uppåt 90 procent av Beepsends intäkter kommit från inköp och vidareförsäljning av stora volymer sms.
— Men vårt tillväxtsegment är försäljningen direkt till företagskunder. Om några år tror jag det kommer stå för en majoritet av intäkterna, säger Fredrik Knutsson.
Sedan toppåret 2011 har antalet sms skickade från svenska mobiltelefoner sjunkit med 23 procent till 14,3 miljarder enligt den senaste statistiken från Post- och Telestyrelsen. Men antalet meddelanden skickade från datorsystem har samtidigt fördubblats till 5,1 miljarder.
— Det är både bra och dåligt att det kostar pengar att skicka sms. Det innebär så klart en kostnad för företagen, men samtidigt är det en kanal som är besparad från spam, säger Fredrik Knutsson.
Från att tidigare ha dubblats eller mångdubblats år från år ökade omsättningen mer beskedligt till 110 miljoner kronor under perioden september 2012-augusti 2013. I gengäld ökade rörelseresultatet med 50 procent till nio miljoner kronor. Då innevarande räkenskapsår är förlängt till årsskiftet vill Fredrik Knutsson inte uppge några färskare siffror. Han räknar dock med att personalstyrkan det närmaste året ska öka från dagens 35 till 40-50 personer. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.
Erik Olausson