lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Beepsend lägger Scandic och AstraZeneca till kundlistan

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget slutit avtal med AstraZeneca och hotellkedjan Scandic. Om några få år räknar försäljningschefen Fredrik Knutsson med att det relativt nytillkomna affärssegmentet ska stå för hälften av omsättningen.

Runt 150 miljoner sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik för automatiserade utskick, så kallad application to person. I Scandics fall handlar det om en bekräftelse som skickas ut när du bokat ett rum medan AstraZeneca använder Beepsends webbgränssnitt för att både kunna skicka ut sms till samtliga medarbetare i Sverige och ta emot deras svar. Samma system kommer inom kort börja användas av Opus Bilprovning för att sköta hela incheckningen via sms, uppger Fredrik Knutsson.

Han värvades förra hösten från konsultbolaget Connecta för att leda satsningen på att sälja tekniken direkt till slutkunder. Tidigare har uppåt 90 procent av Beepsends intäkter kommit från inköp och vidareförsäljning av stora volymer sms.

Fredrik Knutsson— Men vårt tillväxtsegment är försäljningen direkt till företagskunder. Om några år tror jag det kommer stå för en majoritet av intäkterna, säger Fredrik Knutsson.

Sedan toppåret 2011 har antalet sms skickade från svenska mobiltelefoner sjunkit med 23 procent till 14,3 miljarder enligt den senaste statistiken från Post- och Telestyrelsen. Men antalet meddelanden skickade från datorsystem har samtidigt fördubblats till 5,1 miljarder.

— Det är både bra och dåligt att det kostar pengar att skicka sms. Det innebär så klart en kostnad för företagen, men samtidigt är det en kanal som är besparad från spam, säger Fredrik Knutsson.

Från att tidigare ha dubblats eller mångdubblats år från år ökade omsättningen mer beskedligt till 110 miljoner kronor under perioden september 2012-augusti 2013. I gengäld ökade rörelseresultatet med 50 procent till nio miljoner kronor. Då innevarande räkenskapsår är förlängt till årsskiftet vill Fredrik Knutsson inte uppge några färskare siffror. Han räknar dock med att personalstyrkan det närmaste året ska öka från dagens 35 till 40-50 personer. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.

Erik Olausson

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Precise tar in M&A-kompetens

    Precise Biometrics i Lund föreslår en specialist på strategiska företagsaffärer till styrelsen. Vd Joakim Nydemark förnekar dock att det ligger en ny agenda bakom rekryteringen.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Nytt stödnätverk för elekronikföretag

    Opentech, tidigare med namnet Mobile Heights, i Lund går i spetsen för en ny stödsatsning för små och medelstora elektronikföretag. – Vi vill hjälpa dem ut internationellt, säger Opentechs vd Ola Svedin.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.