onsdag 24 juli 2024

inloggad som

… och öppnar Stockholmskontor med Pixelant

Efter oenigheter i ledningsgruppen tar medgrundaren Robert Lindh över vd-rollen på Pixelant i Malmö. Samtidigt är webbyrån, som växt till 25 anställda, på väg att öppna kontor i Stockholm tillsammans med Resultify.

Jonas Nilsson, tidigare chef på konsultbolaget Seavus i Malmö, blev vd 2012 med uppgift att expandera Pixelant. Sedan dess har personalstyrkan ökat successivt samtidigt som bolaget gått från en brokig skara mindre kunder till att fokusera på större spelare som börsnoterade Meda, Swedish Orphan Biovitrum och Addtech. Bara till Meda levererar Pixelant i snitt en ny webbsida varannan dag, uppger Robert Lindh.

Robert_lindh— Jonas och vi ägare hade olika vision om hur bolaget skulle ta nästa steg och eftersom jag tidigare drivit bolaget i olika omgångar är det naturligt att jag nu tar jag över vd-skapet, säger han till Rapidus.

Pixelant grundades ursprungligen som ett dotterbolag till Datafant i Staffanstorp, numera Office IT-partner. Inriktningen har sedan starten varit webbpubliceringssystemet TYPO3 men det senaste halvåret har bolaget breddat sig till att även jobba med bland annat Magento och WordPress.

2012 öppnade Pixelant kontor i Karlskrona och Ukraina. Det närmaste året räknar Robert Lindh med att personalstyrkan ska växa med ytterligare ett tiotal till 35 personer, samtidigt som bolaget öppnar kontor i Stockholm.

— Vi tittar på att etablera oss där innan årsskiftet. Vi har en hög koncentration av kunder runt Malmö men kunderna i Stockholm är större. Över hälften av vår omsättning kommer redan från dem, säger Robert Lindh.

Efter att ha bottnat på 5,4 miljoner kronor under perioden september 2011-augusti 2012 har omsättningen ökat till 14 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret, uppger Robert Lindh. Han äger bolaget tillsammans med Per Holst och styrelseordföranden Håkan Börjesson.

Erik Olausson

Efter oenigheter i ledningsgruppen tar medgrundaren Robert Lindh över vd-rollen på Pixelant i Malmö. Samtidigt är webbyrån, som växt till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.