tisdag 3 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Västkusten dominerar stort på skånska teknikkartan

Storstäderna på skånska västkusten fungerar som rena magneter för forskningsavknoppningar och innovationsbolag, visar Rapidus unika kartläggning av länets samtliga teknikföretag. Men även på orter som Eslöv, Viken och Falsterbo finns klungor av mindre uppstickare. Och det är långt ifrån säkert att storstadens klusterbildningar är bästa alternativet för alla, enligt forskning från Lunds universitet.

Rapidus har konstruerat en interaktiv karta där samtliga cirka 3.000 skånska aktiebolag aktiva inom sju olika teknikområden är markerade. Teknikskånes kantring syns tydligt, i norra och östra änden av länet framträder bolagen mest som enskilda droppar på åkern, längs västkusten ligger de så tätt att det krävs ordentlig inzooming för att urskilja enskilda företag.
Klusterkartan
Skånska teknikbolag färgkodade efter näringsgren. Klicka här för att komma till den interaktiva kartan där du bland annat kan zooma och panorera efter eget huvud.

Störst nytta av att sitta i kluster har medierelaterade teknikbolag, enligt Lundaforskaren Roman Martin. Han lade fram sin avhandling vid innovationsforskningscentret Circle 2012 om betydelsen av lokaliseringen för 90 skånska teknikbolag.

Roman_martin— Medierelaterade teknikbolag är i regel små företag som arbetar i korta projekt, ofta i samarbete med andra bolag. Då är geografisk närhet till liknande bolag oerhört viktigt, säger Roman Martin till Rapidus.

Den effekten har Kristopher Stenkula, vd på 16-mannabolaget Notified, lagt märke till. Även om det mest var för att grundarna bodde i Malmö som bolaget grundades här. Notified utvecklar mjukvara för att bevaka varumärken i sociala medier och sitter i dag på Media Evolution City, mitt i smeten av teknik- och mediebolag som svärmar i Västra Hamnen.

— Det är bra med närhet till andra kreativa bolag, då blir man inspirerad. Men vi har också haft konkreta samarbeten med grannar som First Flight och Mynewsdesk, säger Kristopher Stenkula.

Storstadens kluster lockar dock inte alla. Någon mil utanför Ystad ligger webb- och designbyrån Helsinkifrostbites, som drivs av ett äkta par som flyttat hit från Helsingfors. Bland kunderna finns Ikea och Ystad kommun.

Py_paavolainen— I Helsingfors blev det mycket övertid och en anonymitet gentemot kunderna. Här är det mer småskaligt, det gör att man får en annan närhet till kunderna. Dessutom är kostnaderna lägre här ute, säger vd Py Paavolainen.

Och i vissa branscher är effekten av att trängas i ett kluster med sina gelikar närmast obefintlig, enligt Roman Martins forskning.

— För life science-bolag är det viktigt att vara nära universitetet och universitetssjukhuset, bland annat att för att hitta kvalificerad personal. Men det är inte alls så viktigt att vara nära andra, liknande bolag, vilket ofta är vad politikerna tänker sig när de genomför olika åtgärder för att bygga kluster. För life science-bolag är horisonten global, de vanligaste samarbetsparterna kan lika gärna ligga i USA som i Skåne, säger han.

Efter avhandlingen har Roman Martin fortsatt att närstudera effekten av teknikbolagens geografiska placering, nu med Lunds mobilteknikkluster i fokus.

— Liksom life science i dag präglades den branschen tidigare av forskningstung verksamhet med mycket universitetskontakter och långa projektperioder. På 1980-talet var det Ericsson som dominerade, de hade mycket samarbeten med universitet men inte mycket med kringliggande företag och det fanns egentligen inte mycket till ekosystem runtomkring. Nu börjar det mer och mer likna ett kluster av företag inom nya medier, med inslag av design. Därmed ökar också behovet av att sitta närmare varandra, säger han.

Klicka här för att komma till den interaktiva kartan över teknikbolagen i Skåne.

Erik Olausson

Storstäderna på skånska västkusten fungerar som rena magneter för forskningsavknoppningar och innovationsbolag, visar Rapidus unika kartläggning av länets samtliga teknikföretag. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Euris likviderat: ”Aktieägarna hade förtjänat bättre”

    Han slog svenskt rekord i nyemissioner och fortsatte in i det sista att ta in nya pengar. Men i december förra året lämnade Dario Kriz plötsligt sitt bolag Euris åt sitt öde. Nu är det likviderat.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.

  • Emissionsfiasko – Nanoecho tvingas tvärnita

    Nästan ingen gick med i Lundabolaget Nanoechos emissionsrunda. Nu pausar bolaget sina kliniska studier och aktien dyker till nya bottennivåer. – Vi ångrar inte att vi gick till börsen i fjol, säger vd Linda Persson.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.