Malmöbolaget ShopLogiQ, som utvecklar mjukvara för e-handel på mobiler och surfplattor, har tagit in en första större extern finansiär i kosmetikaentreprenören Ulf Ljunggren. ShopLogiQ blir andra IT-investeringen i Skåne för Ljunggren, som tidigare satsat mångmiljonbelopp i Vergic.
Totalt tar ShopLogiQ, med grundare Stefan Deleuran Mumm, in fem miljoner kronor där huvuddelen hämtas från Ulf Ljunggrens investeringsbolag Incos Invest. Liksom Vergic, där Ljunggren gick in som delägare 2011, utvecklar ShopLogiQ mjukvara som ska öka konverteringsgraden i webbshoppar.
— Deras affärsidé känns väldigt rätt i tiden och det är ett gäng bakom som jag tror väldigt mycket på, säger Ulf Ljunggren till Rapidus.
ShopLogiQs drag and drop-gränssnitt är avsett för mobila enheter där användarna enkelt kan dra varor till och från kundkorgen. Företaget har hittills plockat tre kunder i Digital Depot, SwimShop och Sjoppi.
— Svenska marknaden har varit trögare än väntat, men vi har bra snurr i Storbritannien. Jag tror det beror på att konkurrensen bland e-handlarna är hårdare där och att de har kommit längre i arbetet med att anpassa sidorna efter vilken enhet användarna surfar på, säger ShopLogiQs teknikchef och grundare Stefan Deleuran Mumm.
I dagsläget sysselsätter verksamheten sex personer. Avsikten är att bygga upp ett partnernätverk och enligt Stefan Mumm är det inte aktuellt att ta in ytterligare kapital i år. Så här långt har fokus varit inställt på att integrera ShopLogiQs gränssnitt med den öppna e-handeln Magento.
— Nu tittar vi på ytterligare ett par större e-handlar. I det här skedet blir det kundernas behov och intresse som styr oss, säger Stefan Deleuran Mumm.
Joel Lyth