Vad har de svenska storbankerna att lära av Netflix? En hel del, menar Malmöbaserade IT-konsultbolaget Tactels vd Jonas Andersson. Med Swedbank i kundlistan satsar han på att flytta fram positionerna inom finansbranschen. Samtidigt har användargränssnitt till företagsspecifika appar seglat upp som ett nytt affärsområde.
Tactel fungerade tidigare som ett teknikkonsultbolag åt främst telekombranschen, men drabbades hårt av neddragningarna bland Skånes mobiljättar. De senaste åren har bolaget nischat in sig på användargränssnitt för tv, baserat på programmeringsspråket HTML5, åt bland andra Ericsson och Telia. De färdigheterna är applicerbara på fler områden, menar Jonas Andersson.
— Mediebranschen är bra på coachning och personifiering, exempelvis när Netflix ger dig nya förslag på filmer att se. Finansbranschen ligger lite efter, där handlar det främst om rätt tråkiga transaktionslistor, säger han till Rapidus.
Tactel arbetar sedan tidigare med att utveckla Swedbanks mobilappar. Det senaste året har nya kunder inom bland annat finansiell rådgivning strömmat till, uppger Jonas Andersson. Parallellt har användargränssnitt till företagsspecifika mobilappar tillkommit som nytt affärsområde. Än så länge står det bara för tio procent av omsättningen men Jonas Andersson räknar med att den andelen kommer öka.
— Många fältapplikationer och liknande som företagen använder internt har bedrövliga användargränssnitt, säger han.
Förra våren sålde huvudägaren FSN Capital av spelbolaget Southend Interactive från Tactelkoncernen, medan den amerikanska verksamheten lyftes bort. Det svenska bolag som finns kvar sysselsätter ett 80-tal anställda, varav cirka 70 i Malmö och resten vid Stockholmskontoret. Omsättningen 2013 landade på 69 miljoner kronor, cirka 14 procent högre än året före, medan resultatet blev 8,6 miljoner.
Erik Olausson