onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Spårvägsplaner sköts i sank

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men de som hoppats på fyrspårig järnväg till Hässleholm eller statliga miljoner till spårvagnsutbyggnad i Lund och Helsingborg fick gå hem besvikna.

Bland de stora åtgärder som regeringen vill se i Skåne de närmaste elva åren finns en ökad kapacitet på järnvägen mellan Malmö och Lund genom utbyggnad till fyrspår på stora delar av sträckan, fem nya pågatågsstationer och stråk med regionala superbussar till orter som saknar järnväg, samt utbyggnaden av E22 till motorväg öster om Kristianstad. Men även en rad mindre projekt finns med i planen, exempelvis bullerplank och stationer för att kunna bygga en ringlinje i Malmö och en cykelled hela vägen från Helsingborg till Göteborg.

Däremot blir det ingen utbyggnad av fyrspår på stambanan mellan Lund och Hässleholm, som Region Skåne i sitt lobbyingarbete pekat ut som viktig. Inte heller blir det några öronmärkta pengar till spårvägssatsningar i Lund eller andra skånska städer.

− Vi har aldrig satsat så mycket pengar på infrastruktur som nu, men när vi räknade samman alla remissvaren visade det sig att det skulle behövts runt 1.400 miljarder kronor för att göra alla någorlunda nöjda, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på dagens presskonferens om infrastrukturpaketet på totalt 552 miljarder kronor.

I Lund är partikollegan och kommunstyrelseordföranden Mats Helmfrid dämpad.

− Det finns mycket positivt för Lund med i planen, som fyrspår till Malmö med en ny pågatågstation vid Klostergården och utbyggda motorvägsavfarter vid södra infarten och Ideon. Men vi är naturligtvis besvikna över att det inte fanns några öronmärkta pengar till spårvägsutbyggnanden, säger han till Nytt från Öresund.

Vad händer med de planerna nu?

− Spårvägen i Lund namngavs som en brist i Trafikverkets underlag och det kommer nog finnas en pott med pengar för sådana namngivna brister. Men annars tittar vi på andra alternativ, vi får bland annat se efter hur konkret intresset är från eventuella privata finansiärer.

I regeringens infrastrukturplan finns pengar med till bygget av ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping samt mellan Göteborg och Borås. Regeringen har redan tidigare uttalat sin ambition att länka ihop dessa nya höghastighetsbanor i Jönköping. Men hur sträckningen därifrån ska gå söderut till Malmö är fortfarande en öppen fråga.

− Sträckan mellan Jönköping och Malmö är helt klart den minst utredda, sa Elmsäter-Svärd på förmiddagens presskonferens.

Totalt innebär de skånska projekten satsningar på 13,7 miljarder kronor. Men då ingår 2,1 miljarder i medfinansiering från regionen och de berörda kommunerna. /Erik Olausson

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.