fredag 22 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Spårvägsplaner sköts i sank

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men de som hoppats på fyrspårig järnväg till Hässleholm eller statliga miljoner till spårvagnsutbyggnad i Lund och Helsingborg fick gå hem besvikna.

Bland de stora åtgärder som regeringen vill se i Skåne de närmaste elva åren finns en ökad kapacitet på järnvägen mellan Malmö och Lund genom utbyggnad till fyrspår på stora delar av sträckan, fem nya pågatågsstationer och stråk med regionala superbussar till orter som saknar järnväg, samt utbyggnaden av E22 till motorväg öster om Kristianstad. Men även en rad mindre projekt finns med i planen, exempelvis bullerplank och stationer för att kunna bygga en ringlinje i Malmö och en cykelled hela vägen från Helsingborg till Göteborg.

Däremot blir det ingen utbyggnad av fyrspår på stambanan mellan Lund och Hässleholm, som Region Skåne i sitt lobbyingarbete pekat ut som viktig. Inte heller blir det några öronmärkta pengar till spårvägssatsningar i Lund eller andra skånska städer.

− Vi har aldrig satsat så mycket pengar på infrastruktur som nu, men när vi räknade samman alla remissvaren visade det sig att det skulle behövts runt 1.400 miljarder kronor för att göra alla någorlunda nöjda, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på dagens presskonferens om infrastrukturpaketet på totalt 552 miljarder kronor.

I Lund är partikollegan och kommunstyrelseordföranden Mats Helmfrid dämpad.

− Det finns mycket positivt för Lund med i planen, som fyrspår till Malmö med en ny pågatågstation vid Klostergården och utbyggda motorvägsavfarter vid södra infarten och Ideon. Men vi är naturligtvis besvikna över att det inte fanns några öronmärkta pengar till spårvägsutbyggnanden, säger han till Nytt från Öresund.

Vad händer med de planerna nu?

− Spårvägen i Lund namngavs som en brist i Trafikverkets underlag och det kommer nog finnas en pott med pengar för sådana namngivna brister. Men annars tittar vi på andra alternativ, vi får bland annat se efter hur konkret intresset är från eventuella privata finansiärer.

I regeringens infrastrukturplan finns pengar med till bygget av ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping samt mellan Göteborg och Borås. Regeringen har redan tidigare uttalat sin ambition att länka ihop dessa nya höghastighetsbanor i Jönköping. Men hur sträckningen därifrån ska gå söderut till Malmö är fortfarande en öppen fråga.

− Sträckan mellan Jönköping och Malmö är helt klart den minst utredda, sa Elmsäter-Svärd på förmiddagens presskonferens.

Totalt innebär de skånska projekten satsningar på 13,7 miljarder kronor. Men då ingår 2,1 miljarder i medfinansiering från regionen och de berörda kommunerna. /Erik Olausson

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.