torsdag 21 november 2024

inloggad som

Skånsk mediebyrå fyrdubblar omsättning

Temabilagor till de stora dagstidningarna har blivit rena raketbränslet för Malmöbaserade European Media Partner. I det tysta har bolaget växt till 32 anställda sedan starten 2012. I april mer än fördubblas den siffran då företaget öppnar kontor i Norge, Tyskland och Danmark.

European Media Partners redaktionella bilagor, som blandar artiklar, reportage och annonser om teman som entreprenörskap, byggutveckling och hälsa, skickas numera ut med en rad svenska dagstidningar. Bland dem finns Sydsvenskan, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Totalt räknar grundaren Jonathan Andersson med att skicka ut närmare 150 bilagor i de svenska dagstidningarna under året.

Utlandsexpansionen sker efter att European Media Partner slutit avtal med Hamburger Abendblatt i Tyskland, Dagbladet och Finansavisen i Norge samt danska Børsen och Berlingske Tidende. Initialt kommer det danska kontoret sysselsätta 8-9 anställda, medan etableringarna i Norge och Tyskland bemannas med en handfull anställda var.

— Vi kommer börja i liten skala. Men enligt planen kommer vi vara 16 personer vid vart och ett av kontoren innan året är slut, säger Jonathan Andersson.

Han har tidigare bott och arbetat ett antal år i Hamburg och kommer ta befäl för den tyska satsningen, medan medgrundaren Fredrik Thorsson får ansvar för det danska kontoret. Ny vd i Sverige blir Fredrik Thorssons bror Martin Thorsson.

Parallellt ska bolaget flytta till nya lokaler i Malmö för att rymma en planerad expansion till 50 anställda under våren. Jonathan Andersson räknar med att öka omsättningen från cirka 14 miljoner kronor 2013 till uppåt 60 miljoner kronor i år. European Media Partner är fortfarande helägt av Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson.

Erik Olausson


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.