Temabilagor till de stora dagstidningarna har blivit rena raketbränslet för Malmöbaserade European Media Partner. I det tysta har bolaget växt till 32 anställda sedan starten 2012. I april mer än fördubblas den siffran då företaget öppnar kontor i Norge, Tyskland och Danmark.
European Media Partners redaktionella bilagor, som blandar artiklar, reportage och annonser om teman som entreprenörskap, byggutveckling och hälsa, skickas numera ut med en rad svenska dagstidningar. Bland dem finns Sydsvenskan, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Totalt räknar grundaren Jonathan Andersson med att skicka ut närmare 150 bilagor i de svenska dagstidningarna under året.
Utlandsexpansionen sker efter att European Media Partner slutit avtal med Hamburger Abendblatt i Tyskland, Dagbladet och Finansavisen i Norge samt danska Børsen och Berlingske Tidende. Initialt kommer det danska kontoret sysselsätta 8-9 anställda, medan etableringarna i Norge och Tyskland bemannas med en handfull anställda var.
— Vi kommer börja i liten skala. Men enligt planen kommer vi vara 16 personer vid vart och ett av kontoren innan året är slut, säger Jonathan Andersson.
Han har tidigare bott och arbetat ett antal år i Hamburg och kommer ta befäl för den tyska satsningen, medan medgrundaren Fredrik Thorsson får ansvar för det danska kontoret. Ny vd i Sverige blir Fredrik Thorssons bror Martin Thorsson.
Parallellt ska bolaget flytta till nya lokaler i Malmö för att rymma en planerad expansion till 50 anställda under våren. Jonathan Andersson räknar med att öka omsättningen från cirka 14 miljoner kronor 2013 till uppåt 60 miljoner kronor i år. European Media Partner är fortfarande helägt av Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson.
Erik Olausson