tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Skånsk mediebyrå fyrdubblar omsättning

Temabilagor till de stora dagstidningarna har blivit rena raketbränslet för Malmöbaserade European Media Partner. I det tysta har bolaget växt till 32 anställda sedan starten 2012. I april mer än fördubblas den siffran då företaget öppnar kontor i Norge, Tyskland och Danmark.

European Media Partners redaktionella bilagor, som blandar artiklar, reportage och annonser om teman som entreprenörskap, byggutveckling och hälsa, skickas numera ut med en rad svenska dagstidningar. Bland dem finns Sydsvenskan, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Totalt räknar grundaren Jonathan Andersson med att skicka ut närmare 150 bilagor i de svenska dagstidningarna under året.

Utlandsexpansionen sker efter att European Media Partner slutit avtal med Hamburger Abendblatt i Tyskland, Dagbladet och Finansavisen i Norge samt danska Børsen och Berlingske Tidende. Initialt kommer det danska kontoret sysselsätta 8-9 anställda, medan etableringarna i Norge och Tyskland bemannas med en handfull anställda var.

— Vi kommer börja i liten skala. Men enligt planen kommer vi vara 16 personer vid vart och ett av kontoren innan året är slut, säger Jonathan Andersson.

Han har tidigare bott och arbetat ett antal år i Hamburg och kommer ta befäl för den tyska satsningen, medan medgrundaren Fredrik Thorsson får ansvar för det danska kontoret. Ny vd i Sverige blir Fredrik Thorssons bror Martin Thorsson.

Parallellt ska bolaget flytta till nya lokaler i Malmö för att rymma en planerad expansion till 50 anställda under våren. Jonathan Andersson räknar med att öka omsättningen från cirka 14 miljoner kronor 2013 till uppåt 60 miljoner kronor i år. European Media Partner är fortfarande helägt av Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson.

Erik Olausson


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.