lördag 2 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba till Emma Estborn på Media Evolution…

|  
|  

… medförfattare till boken Creative Sprint.

I boken beskriver du hur kollaboration driver innovation. Hur funkar det?

— Kollaboration handlar om öppet medskapande och att dra nytta av kompletterande kompetenser och perspektiv, för att möjliggöra nya lösningar. Det passar särskilt bra då man står inför komplexa utmaningar. Det är också viktigt att arbeta så när en bransch står inför en användardriven utveckling.

Boken har tillkommit genom ett samarbete mellan utvalda experter från olika länder, hur blev du inblandad?

emma_estborn— Boken är en av slutprodukterna i ett europeiskt forskningsprojekt som besökt och valt ut ett antal regioner och organisationer i Europa, för att hitta exempel på hur man kan utveckla den kreativa sektorn. Jag kom i kontakt med projektledarna då de besökte the Conference för två år sedan, och de har sedan dess återkommit många gånger till Media Evolution.

Vad kan svenska företag lära sig av Creative Sprint?

— Boken en bra sammanfattning av trender, utmaningar och möjligheter inom den kreativa sektorn, som såklart påverkar alla branscher och sektorer i samhället. Till exempel hur spelifiering, kollaboration och kreatörens nya roll fungerar som drivkrafter för innovation både inom och utanför de kreativa näringarna.

Du jobbar ju som strateg med uppdrag i branscher som ännu inte digitaliserats, vilken är nästa bransch på tur att digitaliseras?

— Våra uppdrag är inom allt från kultur- och turismsektorn till byggbolag och fackorganisationer. Digitaliseringen handlar för i stort sett alla branscher i första hand om hur vi möter kundens och medarbetarnas nya beteenden, och hur vi kan arbeta på nya sätt för att ta tillvara på de möjligheter det ger, och i andra hand om de tekniska lösningar som kan möjliggöra detta.

Ger ni ut boken digital eller på papper?

— Den finns fritt att ladda ner digitalt och vill man ha ett tryckt exemplar eller veta mer om området så kommer man till oss på Media Evolution City.

Jennie Lorentsson


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Klart med ny omgång av Malmös näringslivsresidens

    Malmö Residency, ett residensprogram för utlänningar som vill testa jobba i Malmö, har utökats till dubbelt antal platser eftersom intresset var ännu större än förra gången. Och nu är deltagarna utsedda.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • Stort intresse för Malmös nya näringslivsresidens

    I höst invigs ett residensprogram för utlänningar som vill jobba i Malmö. Första rundan hade mer än 600 ansökande – till fyra platser.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.