Mjukvarubolaget Incentive i Malmö noteras på börsens instegslista First North. I samband med detta planerar Incentive att ta in upp mot 25 miljoner kronor i expansionskapital i två steg.
Inom kort öppnas en nyemission riktad till privata investerare, värd 5-10 miljoner kronor. Innan sommaren ska sedan Incentive listas på First North och då ta in ytterligare 10-15 miljoner. Pengarna ska gå till en stor säljsatsning för den egenutvecklade mjukvaran Incentive, ett socialt intranät för kommunikation inom små och medelstora företag.
I finansieringsprocessen har vd Rickard Hansson och styrelseordförande Semmy Rülf anlitat Thenberg & Kinde som rådgivare.
— Fokus är att bygga upp försäljningen, i första hand på amerikanska västkusten sedan östkusten och i ett tredje steg England, säger ordförande Semmy Rülf till Rapidus.
Närmare 15 miljoner kronor har plöjts ner i utvecklingen av Incentive, som pågått i många år parallellt med Rickard Hanssons andra projekt. I höstas sålde han av publiceringssystemet Lemoon till Stockholmsbaserade Formpipe, och sedan dess är huvudspåret Incentive som inte är någon molntjänst utan en mjukvara som installeras lokalt. Nu i mars släpps tredje generationen.
— Vi ska bli världsledande inom denna nisch, socialt intranät för mindre företag. Senaste tiden har trenden börjat gå tillbaka från molntjänster till distribuerad mjukvara från kundens egen server. Det är en effekt av säkerhetsdebatten efter Snowden-affären och gynnar oss, säger Rickard Hansson.
Idag har Incentive femton medarbetare, inklusive fyra säljare vid ett nyöppnat kontor i Los Angeles. Enligt Hansson har ett tjugotal amerikanska kunder fallit på plats. Intäkterna baseras på en modell med licensavgifter.
Under 2013 omsatte verksamheten 700.000 kronor.
Ni är ett bolag i tidig kommersiell fas, är en notering förstahandsvalet eller skulle ni hellre levt utanför aktiemarknadens regelverk?
— Listningen på Nasdaq OMX First North ger inte bara kapital, utan är också en investering i marknadsföring. I USA ger det cred att vara ett företag på Nasdaq, säger Semmy Rülf.
Inför nyemissionen i mars värderas Incentive till 60 miljoner kronor. Tre nya miljoner från investerare är redan säkrade. Majoritetsägare idag är grundaren Rickard Hansson.
Som global säljchef rekryterade bolaget nyligen Sakis Theodoridis från SAS Institute. Datorspelsprofilen Martin Walfisz tar också plats i styrelsen. Planen är att vända till break-even på månadsbasis nästa år och att 2016 göra hela 45 miljoner i vinst. Bland kunderna märks IBS, SBAB och Strix.
Kristian Svensson