söndag 2 februari 2025

inloggad som

Orkla letar hus i Malmö/Lund

Rapidus har tidigare berättat att Procordia Food blivit trångbott i Eslöv och flyttat delar av verksamheten till Slagthuset i Malmö. Nu letar livsmedelsbolaget helt nya lokaler för sitt huvudkontor.

Sedan årsskiftet har Procordia bytt namn till Orka Foods Sverige, efter den norska ägarkoncernen. Bolaget skannar just nu fastighetsmarknaden i Malmö och Lund för ett nytt kontorshus med plats för 300 tjänstemän. Sedan gamla Procordia slogs ihop med Abba Seafood och Frödinge Mejeri har det blivit allt för trångt vid huvudkontoret i Eslöv.

Förutom alternativen Malmö och Lund, är heller inte en utbyggnad av lokalerna i Eslöv avfört som lösning. Klart är att bolaget vill stanna i Skåne.

– Vi ser det som självklart att placeringen av vårt framtida huvudkontor är i Skåne, som vi ser som ett svenskt livsmedelsnav, säger vd Patrik Andersson till FoodWire.

Totalt sysselsätter Orkla Foods 1.500 anställda i Sverige, med fabriker i bland annat Eslöv, Tollarp och Örebro. Koncernen omsätter årligen knappt fem miljarder kronor. /Kristian Svensson

Rapidus har tidigare berättat att Procordia Food blivit trångbott i Eslöv och flyttat delar av verksamheten till Slagthuset i Malmö. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus stänger fond med EU-pengar

    Serieentreprenören och Lundaprofilen Christer Fåhraeus stänger sin investeringsfond FSG 2 med en rejäl dos EU-pengar i kassan. Så här mycket har fonden nu att investera.

  • Enoramas kassa sinar

    Nikotinbolaget Enorama Pharma i Malmö behöver pengar och genomför en företrädesemission på 35 miljoner kronor. Pengarna kommer dock inte räcka ens ett år.

  • Joel Eklunds ryggsäcksbolag på rätt väg

    USWE Sports, där Tepe-ägaren Joel Eklund är huvudägare, fortsätter sitt återtåg efter en rad förlustår. Arjo som nyligen sparkade sin vd levererar viss förbättring. Nexam Chemical tappar. Detta är torsdagens kvartalsrapporter.


  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.