Trots att reklammarknaden viker är det inte nattsvart för alla bolag i branschen. Malmöbaserade Symbal räknar i år med att öka omsättningen med en fjärdedel till drygt 20 miljoner kronor.
Bakom tillväxten ligger ett långsiktigt fokus på förändringskommunikation. Symbal skapar bland annat utbildningar för företag som på något sätt vill förändra sin verksamhet. Det handlar till exempel om interaktivt innehåll till datorer, läsplattor och mobiltelefoner, samt lösningar som underlättar gruppdialog. Göteborgsbaserade Stena Line är det nyaste företaget på kundlistan.
— Vårt mål är att bli Skandinaviens ledande företag inom just förändringskommunikation. Enbart i år kommer vi att ökat från 13 till 16 anställda, säger vd Peter Gustafson.
Han överväger att öppna ett kontor i Stockholm, för att på så vis komma närmare en marknad som är ungefär fyra gånger större än i Skåne. Lokalt i Malmö flyttar bolaget inom kort från industrihamnen till ett kontor nära centralstationen.
Några av bolagets största kunder är norska Posten, Ikea och Tetra Pak. Även Alfa Laval och TeliaSonera står på kundlistan.Bolaget grundades för tio år sedan av Anders Bergelin och Peter Gustafson.
Anders Frick