Mindre än en månad efter att ha tagit Pågen som kund har IT-bolaget Viridis i Malmö slutit avtal med en ny livsmedelsjätte. Framöver ska Viridis ansvara för Findus IT-support och klienthantering i hela Norden, i en affär värd 15 miljoner kronor över tre år.
Därmed har Viridis IT, som förra året omsatte 42 miljoner kronor, på kort tid slutit avtal värda sammanlagt runt 25 miljoner.
— Vi har budgeterat att omsätta 60 miljoner kronor i år och är på god väg att nå dit, säger Niklas Hoffstedt, försäljningschef och en av fyra grundare.
Viridis var tidigare främst fokuserat på konsulttjänster inom IT-infrastruktur, bland annat så kallad virtualisering där flera processer löper parallellt på en server. Det senaste året har verksamheten breddats med support och molntjänster som nytt affärsområde. Med avtalen med Pågen och Findus på plats hoppas Niklas Hoffstedt att det ska växa till sig. Någon särskild fokusering på livsmedelsbranschen vill han däremot inte kännas vid.
— Nej. Vi har även andra kunder inom livsmedelssektorn, men vår målgrupp är inte branschspecifik.
Findus svenska bolag har huvudkontor i skånska Bjuv och omsätter runt 2,2 miljarder kronor om året med knappt tusen anställda. Bolaget är del av private equity-ägda Findus Group, med en sammanlagd omsättning på 13 miljarder.
Bland Viridis övriga kunder finns Meca, Egmont och Balfour Beatty Rail, som bygger och underhåller järnväg och annan infrastruktur. Viridis grundades 2008 av en grupp tidigare mellanchefer på Malmöbolaget AddPro, som nu finns bland konkurrenterna. Dagens fyrtiotal anställda ska med Findus-affären i hamn utökas med ytterligare en handfull.
Sedan i somras har Viridis även kontor i Helsingborg och Köpenhamn. Danska marknaden står i dag för runt 10 procent av försäljningen. Bolaget ägs av tre av grundarna, däribland vd Stefan Andersson, samt delar av personalen.
Erik Olausson