I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir pumpat in 35 miljoner kronor i Danir Marketing, som utvecklar annonstjänsten Mikz. Ett första avtal med ett danskt mediehus blir startskottet för internationell expansion.
Redan för ett år sedan hade Danir satsat runt 40 miljoner kronor i utvecklingen av Mikz. Sedan dess har ytterligare 35 miljoner kronor plöjts ner i verksamheten med bas på Media Evolution City i Malmö, enligt Danir Marketings vd Christer Björk. Bland de runt 400 bolag som har marknadsfört sig genom Mikz finns de stora hamburgerkedjorna, CDON och Kiviks Musteri.
Närmast står en expansion i Danmark som ska ske genom en partner.
— Vi har nyligen tecknat ett licensavtal med ett danskt mediehus och för även samtal i flera andra länder, säger Christer Björk till Rapidus.
Hittills har 90.000 användare laddat ner appen Mikz, som kan beskrivas som en virtuell galleria. Även om appen i hög grad marknadsförs med lockerbjudanden är avsikten inte att konkurrera med andra kupongbolag. Styrkan i systemet är att företagen ska kunna bygga relationer med lojala köpare och skicka ut erbjudanden och information till mobilanvändaren. Det gör tjänsten mer lik exempelvis Adoncity, ett samarbete mellan Malmöbolaget Mobile Loyalty och TV4.
Danir Marketings affärsmodell bygger på att bolaget får betalt per månad för varje slutanvändare som väljer att följa ett specifikt varumärke. Samtidigt kan bolagen i sin tur få betalt från Danir Marketing om de lockar användare att ladda ner appen, exempelvis genom att placera QR-koder på sina förpackningar.
Nyligen startades dotterbolaget Mikz Sverige som ska hantera affärerna på hemmaplan. Internationellt ska Danir Marketing sluta licensavtal med mediehus som får exklusiv rätt att använda Mikz som en förlängning av befintliga marknadsföringskanaler på sin hemmamarknad. Danir Marketings licensintäkter är avhängigt på hur många som sedan använder appen.
Hittills är Danir ensam ägare i Danir Marketing och tidigare planer på att ta in en amerikansk finansiär har lagts på is. Konsulter från Epsilon, och sedermera ÅF, har skött den tekniska utvecklingen. Jämfört med den tidiga fasen har antalet konsulter halverats och i dagsläget arbetar 6-7 utvecklare med Mikz, som fick en uppdatering i början av april. I gengäld har support- och säljorganisationen skalats upp och verksamheten sysselsätter i dag 15 anställda.
På fredag löper acceptperioden för Danirs bud på Sigma ut. I slutet av förra veckan rekommenderade Aktiespararna sina medlemmar att anta budet. Danir ägde då 80,6 procent av aktierna i Sigma, en siffra som ökat sedan dess uppger Danirs vd Anders Johnsson.
Joel Lyth