fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dan Olofsson satsar 35 miljoner på Mikz — som går utomlands

I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir pumpat in 35 miljoner kronor i Danir Marketing, som utvecklar annonstjänsten Mikz. Ett första avtal med ett danskt mediehus blir startskottet för internationell expansion.

Redan för ett år sedan hade Danir satsat runt 40 miljoner kronor i utvecklingen av Mikz. Sedan dess har ytterligare 35 miljoner kronor plöjts ner i verksamheten med bas på Media Evolution City i Malmö, enligt Danir Marketings vd Christer Björk. Bland de runt 400 bolag som har marknadsfört sig genom Mikz finns de stora hamburgerkedjorna, CDON och Kiviks Musteri.

Närmast står en expansion i Danmark som ska ske genom en partner.

Christer-Björk— Vi har nyligen tecknat ett licensavtal med ett danskt mediehus och för även samtal i flera andra länder, säger Christer Björk till Rapidus.

Hittills har 90.000 användare laddat ner appen Mikz, som kan beskrivas som en virtuell galleria. Även om appen i hög grad marknadsförs med lockerbjudanden är avsikten inte att konkurrera med andra kupongbolag. Styrkan i systemet är att företagen ska kunna bygga relationer med lojala köpare och skicka ut erbjudanden och information till mobilanvändaren. Det gör tjänsten mer lik exempelvis Adoncity, ett samarbete mellan Malmöbolaget Mobile Loyalty och TV4.

Danir Marketings affärsmodell bygger på att bolaget får betalt per månad för varje slutanvändare som väljer att följa ett specifikt varumärke. Samtidigt kan bolagen i sin tur få betalt från Danir Marketing om de lockar användare att ladda ner appen, exempelvis genom att placera QR-koder på sina förpackningar.

Nyligen startades dotterbolaget Mikz Sverige som ska hantera affärerna på hemmaplan. Internationellt ska Danir Marketing sluta licensavtal med mediehus som får exklusiv rätt att använda Mikz som en förlängning av befintliga marknadsföringskanaler på sin hemmamarknad. Danir Marketings licensintäkter är avhängigt på hur många som sedan använder appen.

Hittills är Danir ensam ägare i Danir Marketing och tidigare planer på att ta in en amerikansk finansiär har lagts på is. Konsulter från Epsilon, och sedermera ÅF, har skött den tekniska utvecklingen. Jämfört med den tidiga fasen har antalet konsulter halverats och i dagsläget arbetar 6-7 utvecklare med Mikz, som fick en uppdatering i början av april. I gengäld har support- och säljorganisationen skalats upp och verksamheten sysselsätter i dag 15 anställda.

På fredag löper acceptperioden för Danirs bud på Sigma ut. I slutet av förra veckan rekommenderade Aktiespararna sina medlemmar att anta budet. Danir ägde då 80,6 procent av aktierna i Sigma, en siffra som ökat sedan dess uppger Danirs vd Anders Johnsson.

Joel Lyth

I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Veberöd är Sveriges första smarta by 

    Veberöd i Lunds kommun kallas för Sveriges första smarta by. I åtta år har byn attraherat företag, akademin och investeringar till sin forskarby, som använder byn som en testbädd för digital landsbygdsutveckling.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.