Danskarna sviker och de svenska företagen håller konferenserna inom väggarna. Under vintern har Skånes hotell förlorat närmare 20 procent av konferensgästerna, klart mer än i resten av landet. Men det finns de som tagit för sig av den krympande kakan.
Totalt sjönk antalet hotellövernattningar i Skåne med 7,7 procent under februari jämfört med samma period förra året, visar de senaste siffrorna från SCB. Framförallt är det konferensgästerna som uteblivit, där har antalet övernattningar rasat med en femtedel. I januari var nedgången 11,2 procent, dubbelt så stor som genomsnittet för Sverige.
— Vi har sett en nedgång i marknaden det senaste halvåret. Framförallt är det utbildningsföretag som dragit ned då företagen ofta håller internutbildningarna i egen regi istället, säger Thomas Hansen, tillförordnad hotelldirektör på Scandic Star i Lund.
Med 22 konferensrum är hotellet en av de största anläggningarna i Skåne. Men Thomas Hansen är långt ifrån ensam om att känna av ett bistrare klimat i branschen, menar Elin Moritz från affärsnätverket Skånska Möten som organiserar 49 konferensanläggningar från Skanör till Kristianstad.
— Det är jättetufft nu. När företagen får ont om pengar håller de konferenserna hemma. Och antalet danska gäster är inte alls lika högt som för några år sedan. De har det tufft ekonomiskt och den svenska kronan har blivit mycket starkare, säger hon.
En titt på statistiken visar att det framförallt är de senaste två åren som antalet danska hotellgäster minskat i Sverige. I februari var antalet exempelvis tio procent lägre än samma månad 2010.
Men bilden är inte entydig. Thomas Hansen på Scandic Star talar om ett förbättrat bokningsläge inför hösten och Ystad Saltsjöbad (YSB) har sett sin beläggning öka med 29 procent under årets första kvartal.
— Responsen på våra investeringar i restauranger och relaxavdelningen har varit bra och där kommer vi att fortsätta att satsa under året. Vi anpassar rumspriserna med efterfrågan och lyckas samtidigt öka vår totala omsättning per övernattning, säger vd Anders Nilsson.
I fjol ökade YSB:s omsättning med 15 procent till 124 miljoner kronor. Förutom Ystads Saltsjöbad ingår Falkenberg Strandbad och Palace Hotell i det växande ESS Hotell-imperiet. Sedan 1 april står ESS Hotell också bakom verksamheten på hotellskeppet Viking i Göteborg.
Inte heller Martina Åkerlund, marknadschef på Sankt Gertrud i Malmö, eller Henrik Jönne på Hotel Skansen i Båstad säger sig ha märkt av mattningen.
— Ikeas kommande flytt av huvudkontoret till Malmö har inneburit fler konferenser för oss. Det återstår att se om de bygger egna konferenslokaler när väl flytten genomförs om något år, säger Martina Åkerlund.
Joel Lyth