fredag 20 september 2024

inloggad som

Paketeringslösning från Lund på kapitaljakt

I fjol påbörjade Ideonbolaget Eaz Pac försäljningen av sin paketeringslösning för plastfolie. I vår ska en planerad kapitalinjektion på upp till tio miljoner kronor sätta fart på försäljningen och vidareutveckla nuvarande produktionsmaskiner.

Eaz Pac:s produkt, Eazycover, är en tunn elastisk plastfilm som har försetts med ett band av naturgummi längs kanterna så att den enklare kan krängas över matformar som behöver täckas. Tanken är att produkten ska ersätta vanligt plastfolie i storköken.

Första produktionsåret 2012 landade omsättning på drygt en halv miljon kronor. För innevarande år ligger prognosen på fem till sex miljoner kronor. Försäljningen sker genom återförsäljare som Tingstad och Pac-Production, samt genom Dansk Supermarket mot konsumentmarknaden. Även Martin & Servera är på väg att ta in produkten.

I dagsläget sysselsätter verksamheten fyra anställda varav tre finns vid produktionsenheten i Småland. I november gick befintliga ägare in med drygt två miljoner kronor i verksamheten. Redan i vår är planen att ta in ytterligare fem till tio miljoner kronor, denna gång utanför den existerande ägarkretsen.

— Kapitalet ska gå till investeringar i sälj, expansion och att effektivisera produktionslinjerna, säger vd Hassan Moghaddam.

Han grundade Eaz Pac 2007 och äger största delen av bolaget tillsammans med styrelsen.

Joel Lyth

I fjol påbörjade Ideonbolaget Eaz Pac försäljningen av sin paketeringslösning för plastfolie. I vår ska en planerad kapitalinjektion på upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.