I fjol påbörjade Ideonbolaget Eaz Pac försäljningen av sin paketeringslösning för plastfolie. I vår ska en planerad kapitalinjektion på upp till tio miljoner kronor sätta fart på försäljningen och vidareutveckla nuvarande produktionsmaskiner.
Eaz Pac:s produkt, Eazycover, är en tunn elastisk plastfilm som har försetts med ett band av naturgummi längs kanterna så att den enklare kan krängas över matformar som behöver täckas. Tanken är att produkten ska ersätta vanligt plastfolie i storköken.
Första produktionsåret 2012 landade omsättning på drygt en halv miljon kronor. För innevarande år ligger prognosen på fem till sex miljoner kronor. Försäljningen sker genom återförsäljare som Tingstad och Pac-Production, samt genom Dansk Supermarket mot konsumentmarknaden. Även Martin & Servera är på väg att ta in produkten.
I dagsläget sysselsätter verksamheten fyra anställda varav tre finns vid produktionsenheten i Småland. I november gick befintliga ägare in med drygt två miljoner kronor i verksamheten. Redan i vår är planen att ta in ytterligare fem till tio miljoner kronor, denna gång utanför den existerande ägarkretsen.
— Kapitalet ska gå till investeringar i sälj, expansion och att effektivisera produktionslinjerna, säger vd Hassan Moghaddam.
Han grundade Eaz Pac 2007 och äger största delen av bolaget tillsammans med styrelsen.
Joel Lyth