Ett ramavtal ska effektivisera Malmö stads upphandling av strategiska kommunikationstjänster. Vid slutet av fjolåret föll valet på fyra byråer som ska dela på upphandlingar värda upp till femton miljoner kronor årligen. Men beslutet har överklagats.
Upphandlingen inleddes förra sommaren och i slutet av november fick Stockholmsbyrån Prime, samt skånska Eight, Good Old och The Fan Club beskedet att de gick segrande ur processen. Nowa Kommunikation har valt att överpröva beslutet och förvaltningsrätten har ännu inte tagit ställning i frågan.
— Jag hade hoppats att vi skulle få ett beslut nu efter helgerna men det har tagit längre tid. Till dess får vi göra enskilda upphandlingar när vi köper in tjänster, säger Malmö stads kommunikationsdirektör Anders Mellberg till Rapidus.
Han uppskattar att det rör sig om tjänster för mellan 10-15 miljoner kronor som Malmö stad årligen kommer att köpa från de fyra byråerna. Ramavtalet sträcker sig över två år med option på ytterligare två år. Istället för att alltid först gå till den byrå som rankats etta, i detta fall Prime, har kommunen förbundit sig att köpa mest från ettan, därefter tvåan och så vidare.
— Det skapar mer utrymma för kommunen att arbete med respektive byrås specialkompetens, säger Anders Mellberg.
Sedan tidigare är upphandlingen för PR och kriskommunikation klar. Även där blev Prime förstavalet följt av Grayling, Aspekta och Gullers. Den upphandlingen uppskattas vara värd 4-5 miljoner kronor per år.
I dagarna inleds också upphandlingen av produktionstjänster där bland annat textproduktion och mötestjänster ingår. Först ut är upphandlingen av fototjänster. Totalt uppskattas värdet på produktionstjänsterna till 12 miljoner kronor.
Joel Lyth