torsdag 21 november 2024

inloggad som

Överklagan försenar Malmös kommunikationsupphandling

Ett ramavtal ska effektivisera Malmö stads upphandling av strategiska kommunikationstjänster. Vid slutet av fjolåret föll valet på fyra byråer som ska dela på upphandlingar värda upp till femton miljoner kronor årligen. Men beslutet har överklagats.

Upphandlingen inleddes förra sommaren och i slutet av november fick Stockholmsbyrån Prime, samt skånska Eight, Good Old och The Fan Club beskedet att de gick segrande ur processen. Nowa Kommunikation har valt att överpröva beslutet och förvaltningsrätten har ännu inte tagit ställning i frågan.

— Jag hade hoppats att vi skulle få ett beslut nu efter helgerna men det har tagit längre tid. Till dess får vi göra enskilda upphandlingar när vi köper in tjänster, säger Malmö stads kommunikationsdirektör Anders Mellberg till Rapidus.

Han uppskattar att det rör sig om tjänster för mellan 10-15 miljoner kronor som Malmö stad årligen kommer att köpa från de fyra byråerna. Ramavtalet sträcker sig över två år med option på ytterligare två år. Istället för att alltid först gå till den byrå som rankats etta, i detta fall Prime, har kommunen förbundit sig att köpa mest från ettan, därefter tvåan och så vidare.

— Det skapar mer utrymma för kommunen att arbete med respektive byrås specialkompetens, säger Anders Mellberg.

Sedan tidigare är upphandlingen för PR och kriskommunikation klar. Även där blev Prime förstavalet följt av Grayling, Aspekta och Gullers. Den upphandlingen uppskattas vara värd 4-5 miljoner kronor per år.

I dagarna inleds också upphandlingen av produktionstjänster där bland annat textproduktion och mötestjänster ingår. Först ut är upphandlingen av fototjänster. Totalt uppskattas värdet på produktionstjänsterna till 12 miljoner kronor.

Joel Lyth

Ett ramavtal ska effektivisera Malmö stads upphandling av strategiska kommunikationstjänster. Vid slutet av fjolåret föll valet på fyra byråer som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.