onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Pressat Attraction planerar fusion

|  , ,
|  

Neddragningar på inköpen från bland andra Telia gör att den digitala reklambyrån Attraction i Malmö har hamnat i ekonomisk kris. Bolaget arbetar med ackordsuppgörelser och en fusionsplan för att rädda verksamheten.

En skatteskuld på drygt 300.000 kronor gick vid månadsskiftet vidare till Kronofogden, men enligt ordförande och huvudägare Stefan Widén ska den skulden nu vara reglerad.

— Det återstår att komma överens med en leverantör. Det är ett prekärt läge men vi lägger oss inte än, säger Stefan Widén.

Bakgrunden till den tuffa situationen är att Telia, som stod för 70 procent av byråintäkterna, försvann som kund. Som motåtgärd har byrån gått mot att bli mer digital och i våras köpte Stefan Widén upp sökordsoptimeraren Adomera, som Attraction tidigare hade samarbetat med.

Attraction bytte under november namn till Marknadsbyrån i Skåne. Efter årsskiftet planerar bolaget att gå samman med en annan Malmöbyrå. Vem det är vill Stefan Widén inte uppge.

— Efter sammanslagningen blir vi 14-15 personer varav hälften kommer från Attraction och systerbolaget Adomera, säger Stefan Widén.

Joel Lyth

Neddragningar på inköpen från bland andra Telia gör att den digitala reklambyrån Attraction i Malmö har hamnat i ekonomisk kris. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.