Neddragningar på inköpen från bland andra Telia gör att den digitala reklambyrån Attraction i Malmö har hamnat i ekonomisk kris. Bolaget arbetar med ackordsuppgörelser och en fusionsplan för att rädda verksamheten.
En skatteskuld på drygt 300.000 kronor gick vid månadsskiftet vidare till Kronofogden, men enligt ordförande och huvudägare Stefan Widén ska den skulden nu vara reglerad.
— Det återstår att komma överens med en leverantör. Det är ett prekärt läge men vi lägger oss inte än, säger Stefan Widén.
Bakgrunden till den tuffa situationen är att Telia, som stod för 70 procent av byråintäkterna, försvann som kund. Som motåtgärd har byrån gått mot att bli mer digital och i våras köpte Stefan Widén upp sökordsoptimeraren Adomera, som Attraction tidigare hade samarbetat med.
Attraction bytte under november namn till Marknadsbyrån i Skåne. Efter årsskiftet planerar bolaget att gå samman med en annan Malmöbyrå. Vem det är vill Stefan Widén inte uppge.
— Efter sammanslagningen blir vi 14-15 personer varav hälften kommer från Attraction och systerbolaget Adomera, säger Stefan Widén.
Joel Lyth