torsdag 21 november 2024

inloggad som

Pressat Attraction planerar fusion

|  , ,
|  

Neddragningar på inköpen från bland andra Telia gör att den digitala reklambyrån Attraction i Malmö har hamnat i ekonomisk kris. Bolaget arbetar med ackordsuppgörelser och en fusionsplan för att rädda verksamheten.

En skatteskuld på drygt 300.000 kronor gick vid månadsskiftet vidare till Kronofogden, men enligt ordförande och huvudägare Stefan Widén ska den skulden nu vara reglerad.

— Det återstår att komma överens med en leverantör. Det är ett prekärt läge men vi lägger oss inte än, säger Stefan Widén.

Bakgrunden till den tuffa situationen är att Telia, som stod för 70 procent av byråintäkterna, försvann som kund. Som motåtgärd har byrån gått mot att bli mer digital och i våras köpte Stefan Widén upp sökordsoptimeraren Adomera, som Attraction tidigare hade samarbetat med.

Attraction bytte under november namn till Marknadsbyrån i Skåne. Efter årsskiftet planerar bolaget att gå samman med en annan Malmöbyrå. Vem det är vill Stefan Widén inte uppge.

— Efter sammanslagningen blir vi 14-15 personer varav hälften kommer från Attraction och systerbolaget Adomera, säger Stefan Widén.

Joel Lyth

Neddragningar på inköpen från bland andra Telia gör att den digitala reklambyrån Attraction i Malmö har hamnat i ekonomisk kris. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.