torsdag 21 november 2024

inloggad som

Halva ägarskaran lämnar Wonderleap

Jonas Gallon och Pia Sander går ur styrelsen och sitt delägarskap i kommunikationsbyrån Wonderleap i Malmö, mindre än ett år efter att de båda engagerat sig i bolaget.

Det var i slutet av 2011 som Gallon och Sander gick in som delägare i Wonderleap, grundat av Scandvisions tidigare vd Anna Nordström Carlsson och tidigare vice vd Christian Godden. Pia Sander kom närmast från en roll som vd för Exective Foundation Lund. Att hon nu lämnar bolaget förklarar hon med att hon åter vill ha en chefsposition.

— Jag vill ha en mer operativ ledarroll. Det är inte klart vart jag går, jag kommer att gå ut aktivt och titta nu, säger Pia Sander.

Jonas Gallon kom till Wonderleap från Innovationsbron och blev nyligen utsedd till ny vd för Innovator Skåne, Region Skånes bolag för att hitta och kommersialisera affärsidéer inom vården. Han beskriver läget i reklambranschen som hårt.

— Det är grymt konkurrensutsatt och det är inte alltid lätt att få gehör för kommunikationsfrågor i ett tufft konjunkturläge. En iakttagelse är att många av aktörerna i Sydsverige är ungefär lika stora. Det borde ske en förtätning med fusioner de närmaste åren, säger Jonas Gallon.

Efter ägarförändringen står Anna Nordström Carlsson och Christian Godden som ensamma ägare av Wonderleap. Bland uppdragsgivarna finns Skånemejerier, HSB Skåne och Inwido.

Joel Lyth

Jonas Gallon och Pia Sander går ur styrelsen och sitt delägarskap i kommunikationsbyrån Wonderleap i Malmö, mindre än ett år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.