Under Jonas Nilssons ledning växte konsultbolaget Seavus på fem år från ett tjugotal anställda till flera hundra. Nu är han rekryterad för att upprepa resan på webbyrån Pixelant i Malmö.
2011 hade Pixelant ett tungt år med minskad omsättning och personalstyrka. 2012 har enligt Jonas Nilsson inletts betydligt starkare och bolaget har nu åter 14 anställda. Bland kunderna syns Roxtec, TePe och Meda.
— Pixelant är en sund verksamhet, men för att växa vidare krävs det att arbetet systematiseras och att våra erbjudanden paketeras effektivare. Där har jag erfarenhet och har precis satt igång med att formulera våra framtida strategier, säger Jonas Nilsson till Rapidus.
Klart är att tillväxten ska ske organiskt utan nya delägare eller kapitaltillskott. Fokus i verksamheten ligger sedan tidigare på utvecklingen av den tekniska plattformen TYPO3 till webbsidor. Till mindre kunder levererar Pixelant även designen, men tyngdpunkten ligger på den teknisk produktion och implementation.
— Vi har varit starka bland de små företagen, men en sak jag kommer jobba med framöver är att vi ska bli mer attraktiva bland större kunder. Det kräver utökat samarbete med fler reklambyråer och andra aktörer för att kunna paketera ett komplett erbjudande, säger Jonas Nilsson.
Pixelant arbetar redan i dag tillsammans med nystartade Resultify.
Jonas Nilsson tar över vd-posten från Håkan Börjesson, som äger företaget tillsammans med Per Holst och Robert Lindh. Ursprungligen bildades Pixelant som ett dotterbolag till Datafant i Staffanstorp, numera Office IT-partner.
Joel Lyth