söndag 24 november 2024

inloggad som

First Flight testar betalning i natura

Malmöbaserade First Flight har startat en ny byrå helt inriktad på små uppstartsföretag. Istället för att ta betalt i pengar ska First Flight få ägarandelar i utbyte mot att sköta uppstickarnas kommunikation. I dagarna skrivs de första kundavtalen.

Ett e-handelsbolag och ett traditionellt produktbolag är de två första kunderna till byrån, som än så länge saknar namn. För sin arbetsinsats tar First Flight en ägarandel på cirka 20 procent.

Ett förutsättning för affärerna är att bolagen har behov av First Flights spetskompetens inom nya medier, menar vd Carl Magnus Cronholm.

I koncernen ingår sedan 2010 även danska pr-byrån Mannovs svenska bolag, som First Flight försökt positionera som en digital pr-byrå. Mannovs byråintäkt låg kvar på 2,5 miljoner kronor förra året, men med nya kunder som Tetra Pak och klädestillverkaren Kwintet hoppas man kunna dubbla siffran i år.

Under en omfattande omorganisering av Mannov lades mycket arbete på att få ner fasta kostnader samt på att rekrytera nya medarbetare.

— Att hitta duktiga pr-konsulter med hög kompetens inom sociala medier är faktiskt inte så lätt i Malmö, säger Carl Magnus Cronholm.

First Flight själva hade en byråintäkt på 19 miljoner kronor förra året, en ökning på två miljoner som främst berodde på utökad efterfrågan från befintliga kunder. Hittills i år ligger byråintäkten på elva miljoner, uppger Cronholm.

Sören Billing

Malmöbaserade First Flight har startat en ny byrå helt inriktad på små uppstartsföretag. Istället för att ta betalt i pengar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad