Efter att VD Pär Bergkvist och flera andra tunga namn lämnat kommunikationsbyrån Hilanders Kitchen upphör nu verksamheten som eget bolag. Genom en fusion går kvarvarande sex anställda in i moderbolaget Hilanders i Malmö.
Hilanders Kitchen bröts ut till ett dotterbolag sensommaren 2010. Vid början av 2011 fanns elva anställda. Enligt koncernmodern Intellectas VD Richard Ohlson kommer livsmedelssektorn nu att bli ett affärsområde bland andra på Hilanders.
— Det var Pär Bergkvist som drev på att det skulle vara ett eget bolag. Nu är det bara en administrativ börda och det finns ingen anledning att ha kvar två separata bolag. Varumärket Hilanders Kitchen med uppdrag kommer dock att finnas kvar, säger Richard Ohlson.
Även Hilanders VD Peter Füle menar att avvecklingen av dotterbolaget handlar om att minska administrationen. Füle tittar nu på vem som ska leda affärsområdet efter Pär Bergkvist. Bland de befintliga kunderna finns Procordia, Abba Seafood och Pågens.
För ett par veckor sedan kom börsnoterade Intellecta med sin bokslutskommuniké. Hilanders var enda verksamheten som visade minus 2011, även om de exakta resultaten för dotterbolagen inte särredovisas. Enligt Richard Ohlson är Hilanders kassaflöde i dagsläget positivt och han räknar med vinst 2012.
Joel Lyth