För tre år sedan drog Ikea igång sin investeringsfond på Ideon med riktad mot miljöteknik. Trots en halv miljard i investeringsfonden har det hittills bara blivit en satsning — Alelion Batteries i Nödinge norr om Göteborg. Nu pumpar möbeljätten in ytterligare miljoner i bolaget, vars elbilsbatterier redan rullar på gatorna.
2010 tog Alelion in närmare 50 miljoner kronor där merparten kom från Ikea GreenTech och Fouriertransform, ett statligt investeringsbolag som bildades för att mildra effekterna av fordonsindustrins kris. Sedan dess har Alelion fortsatt utvecklingen av litiumjonbatterier och tillhörande styrteknik.
Nu tar Alelion in ytterligare tio miljoner kronor från tidigare ägare, däribland Ikea GreenTech. Senaste året har den egna produktionen i Nödinge lagts ner. Istället står ett dotterbolag till skånska legotillverkaren PartnerTech för tillverkningen av batterierna, som bland annat används i en serie Fiat 500 konverterade till eldrift. Närmaste året ska tillverkningsvolymerna skalas upp.
— Vi ser generellt att kostnaden för litiumjonbatterier går ner. Med det öppnas också möjligheten för allt fler applikationer, säger VD Lars Mila.
Närmast ligger en tillämpning inom truckindustrin där vanliga blybilbatterier används idag. Generellt är siktet inställt på branscher med medelstora volymer där Mila menar att fördelarna med att gå över till litiumjonbatterier är stora.
2010 låg omsättning på 22 miljoner kronor. Bolaget har inte presenterat sina siffror för 2011 men omsättningen har ökat. Verksamheten sysselsätter 14 anställda.
Ikea GreenTech grundades 2008 för att hjälpa fram miljösmarta produkter som kan säljas via Ikea samt miljötekniklösningar för koncernens varuhus och logistik. Då var målet ett tiotal portföljbolag inom två år. Sedan 2009 är Lumitecs tidigare finanschef Christian Ehrenborg VD.
Joel Lyth