fredag 3 maj 2024

inloggad som

Fem snabba till telekomveteranen Anders Borg…

|  ,
|  ,

… namne med Rapidus frukostgäst nästa vecka, men framförallt Lundaentreprenör som tillsammans med Mårten Rignell på In4it nyligen lanserat mobiltjänsten Cliqtags.

Hur fungerar Cliqtags?

— Det är en webbapplikation som gör det möjligt att skapa mobilanpassat innehåll, till exempel bilder, texter, videor, kartor och så vidare. Vi har lagt in möjlighet för användaren att nå materialet med såväl QR-koder som SMS-förfrågningar och NFC-taggar. Det går att styra taggars synlighet med start- och sluttider, och resultatet kan följas via diagram och listor. Förhoppningen är att personer utan kunskap om webbprogrammering eller QR-koder ska kunna använda systemet.

När lanserades tjänsten?

— Sista veckan i februari. Första tjänsten är QR-koder på visitkort som länkar till Cliqtags innehållsmöjligheter. Vi samarbetar bland annat med ett tryckeri för att kunna erbjuda en komplett lösning.

Hur ser marknaden ut?

— Fortfarande är det få företag som har anpassat sin kommunikation till mobilt användande och det är här Cliqtags har sin position. Amerikanska företag verkar ha svängt in på att designa QR-koder. Det kan vi också göra, men vårt fokus är främst informationen bakom.

Hur skiljer det sig från liknande tjänster?

— Vi har fokus på företagskunder som vill förbättra kommunikationen mot mobilanvändare. Mobil åtkomst kräver större omedelbarhet och högre grad av anpassning till var användaren är och vad användaren vill för stunden, än vad en webbplats som är anpassad för surfning via datorn gör.

Hur ser budgeten ut framöver?

— Vi började utveckla tjänsten i slutet av januari och har inte skissat på ekonomin ännu. Just nu är vi två personer som lägger den mesta delen av vår tid på detta, men ambitionen är att låta företaget växa så snart det finns möjlighet.

Anders Frick

… namne med Rapidus frukostgäst nästa vecka, men framförallt Lundaentreprenör som tillsammans med Mårten Rignell på In4it nyligen lanserat mobiltjänsten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.