Efter sommarens storemission tar e-handelsbolaget Boozt i Malmö in ytterligare 40 miljoner kronor från danska huvudägarna Sunstone Capital och Ecco. Med satsningen fördubblar skojätten sin ägarandel.
I början av hösten kunde Rapidus avslöja att familjeägda Ecco blivit ny investerare i e-handelsuppstickaren Boozt i Malmö genom en emission på totalt 98 miljoner kronor. Nu tar bolaget alltså in ytterligare 40 miljoner kronor, varav Ecco står för 15 miljoner. Satsningen ger Ecco en knapp femtedel av aktierna i Boozt. Även Sunstone Capital stärker sitt grepp och får nu egen majoritet i Malmöbolaget.
Boozt hanterar e-handelsverksamheten, från marknadsföring till logistik, åt en rad kända sko- och klädmärken i Skandinavien. Däribland Esprit, Calvin Klein och Ecco. Boozts VD Hermann Haraldsson är förtegen med vad de nya pengarna ska användas till, men säger att det handlar om expansionskapital.
— Vi ser en stor tillväxt för ögonblicket. Pengarna ska bland annat gå till marknadsföring och att hitta fler kunder. Vi ser att det finns luckor på marknaden, säger han.
Även fortsättningsvis ska fokus ligga på modebranschen i Skandinavien. Boozt sysselsätter i dag runt 70 anställda i Malmö. 2010 steg omsättningen i koncernens huvudbolag BZT Fashion från 11 till 126 miljoner kronor, medan resultatet landade på över 50 miljoner kronor i förlust. Hermann Haraldsson vill inte prata om 2011 års siffror men säger att ytterligare ägartillskott kommer att bli aktuella i framtiden.
— Vi är ju ett tillväxtbolag så helt säkert är det inte sista gången vi tar in riskkapital, säger han.
Boozt är inte ensamma om att vilja digitalisera försäljningen av skor och kläder. Börsnoterade Malmöbolaget CDON ökade 2011 omsättningen med 54 procent till 3,4 miljarder kronor, bland annat efter geografisk expansion av modebutiken Nelly.com och lanseringen av en nätbaserad skobutik. I bokslutskommunikén som släpptes förra veckan aviserar CDON Groups VD Paul Fischbein ytterligare expansion av Nelly till utomeuropeiska marknader.
Erik Olausson