torsdag 21 november 2024

inloggad som

Motigt för Malmös byråjättar — Scandvision drar ner

Flera tuffa sparprogram har bantat bemanningen rejält på Malmös största kommunikationsbyrå Hilanders. Nu tvingas även Scandvision, dotterbolag till Aktietorgsnoterade Mobile Loyalty, minska personalstyrkan.

Scandvision är främst inriktat på produktion av reklam- och informationsfilmer åt kunder som Dagon, Dansukker och danska rederijätten Maersk. Med kontor i Limhamn och Stockholm samt dotterbolag i Köpenhamn sysselsatte byrån för ett par år sedan närmare 50 anställda. I dag är drygt 30 kvar, men inte länge till. Ledningen ligger just nu i förhandlingar med facket för att dra ner bemanningen ytterligare.

Sedan november är Scandvision en del av Mobile Loyalty-koncernen, som förra veckan listades på Aktietorget. Mobile Loyaltys VD Nicklas Gerhardsson bekräftar att ledningen sjösatt ett sparprogram på Scandvision, men vill i dag inte säga hur många som berörs med hänvisning till de pågående förhandlingarna. Enligt uppgifter till Rapidus rör det sig om åtminstone en handfull anställda.

Utöver en allmänt trög decembermånad för branschen i stort beskriver Nicklas Gerhardsson sparprogrammet som en omstrukturering för att Scandvision ska passa in i Mobile Loyalty-koncernen, där fokus ligger på mjukvara för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner.

— Vi ska fortsätta leverera rörlig bild, men håller på att definiera om vår affär. Då är det rätt naturligt att se över organisationen, säger han till Rapidus.

Totalt sysselsätter koncernen runt 55 anställda. Att listningsemissionen på nio miljoner kronor inte blev fulltecknad har inget samband med omstrukturering på Scandvision, uppger Nicklas Gerhardsson.

Vikande lönsamhet har även tvingat den tidigare dominanten Hilanders att skala ner verksamheten. Efter att bland andra grundaren Ulf Strömqvist och Pär Bergqvist, VD för dotterbolaget Hilanders Kitchen, slutat sysselsätter byrån och dess dotterbolag 38 anställda. Lika stora har Helsingborgsbaserade Pyramid blivit efter ett antal nyrekryteringar i januari. Pyramids byråintäkter 2011 slutade på 40 miljoner kronor.

Erik Olausson

Flera tuffa sparprogram har bantat bemanningen rejält på Malmös största kommunikationsbyrå Hilanders. Nu tvingas även Scandvision, dotterbolag till Aktietorgsnoterade Mobile […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.