Kort sagt: Öresundsregionens nybyggda stadsdelar ligger så nära varandra att det kan utnyttjas i form av partnerskap. Det krävs modiga beslut, men då skulle vi också få samarbeten som både Ørestad och Hyllie tjänar pengar på — inom bostäder, näringsliv, shopping och arrangemang.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
I den bästa av världar skulle folketinget och riksdagen ge Storköpenhamn och viktiga städer i Skåne frikommunstatus och möjlighet att bilda en reell storkommun där infrastruktur, näringslivspolitik och stadsplanering styrs av kraftfulla samarbetsorgan.
Men så ser inte verkligheten ut.
Det främsta motståndet ligger i nationell protektionism. Samtidigt är Öresundsregionens nya stadsdelar, Ørestad och Hyllie, som klippta och skurna för gemensamma ändamål. Båda fyller behov av moderna bostäder, näringslivslokalisering, detaljhandel i megaformat och snart också arenaupplevelser i världsklass.
Två viktiga, innovativa områden så nära varandra betyder också stenhård konkurrens. Behovet är stort av partnerskap och samarbeten som kan utnyttja styrkorna och övervinna svagheterna.
Först som sist måste det sägas; sett från Danmark är Hyllie helt enkelt inte intressant i dag. Med sin närhet till Sundet försöker stadsdelen marknadsföra sig mot danska företag och shopping- och upplevelseturister till arenan. DSB First har slagit på trumman för att det nu är Hyllie och inte Svågertorp som Öresundstågen stannar vid.
Men man glömmer att Hyllie inte är Malmö city, där restauranger och affärs- och hotellmiljöer är mycket mer intressanta. Hyllie är lika charmigt som en leverpastejmacka.
Precis detsamma kan man säga om Ørestad. Svenskarna lägger hellre en dag inne i Byen än i det atmosfärlösa lyxgettot Ørestad.
Men så var det styrkorna:
De stora köpcentrumen Fields och Emporia. Affärsmöjligheterna. Erbjudandena till folket som vill bo i moderna lägenheter. Och så arenan i Hyllie — och från 2015 också i Ørestad.
Det är storslaget och upplagt för fördelar genom partnerskap i den anda som Malmös och Köpenhamns borgmästare Ilmar Reepalu och Frank Jensen visat. De båda frontfigurerna pressar Øresundskomiteen för att fusionera näringslivs- och turistorganisationerna med inspiration från Copenhagen Malmö Port. De skapar en tyst revolution genom att för första gången ha ett gemensamt avsnitt i de båda städernas styrdokument Kommuneplan 2011 och Översiktsplan 2012.
Låt det bli en inspiration för Hyllie och Ørestad, där fyra partnerskap kan ge stora möjligheter att tjäna pengar:
* De två arenorna kan konkurrera ihjäl varandra om de inte tänker i synergier. I båda fallen sker driften i privat regi, men politisk press för internationella sportmästerskap och konserter på tvärs vore önskvärt. Under några dagar 2009 gav Metallica fem utsålda spelningar i Forum, en hälften så stor arena. Tänk om ett sådant band fick ett samlat erbjudande från Malmös och Köpenhamns arenor. Vilket Öresundsarrangemang!
* Förutsättningarna för företagsetableringar i Hyllie och Ørestad är fantastiska med närhet till flygplats, metropoler och infrastruktur vidare in i landet. Ørestads potential är 60.000-80.000 arbetsplatser och Hyllies 9.000. Det vore vettlöst att inte tillsammans marknadsföra möjligheterna för lokalisering. Ett utländskt företag med avdelningar i Ørestad och Hyllie skulle täcka två nationella marknader.
* Bostäderna i Ørestad och Hyllie har samma kvaliteter: modernt med arkitektoniskt nytänkande. Det finns drygt 3.000 bostäder i Ørestad med potential upp till 10.000 medan Hyllie får omkring 9.000 bostäder. Det är upplagt för att utvidga de gemensamma kommunplanerna.
* Köpcentrumen Fields och Emporia är konkurrenter, men ändå inte. Emporia får cirka 200 butiker medan Fields har 140. Flera av dem återkommer på båda sidor och kan spara pengar på samordning av personaladministration, inköp och marknadsföring. Det gäller bara att utnyttja det korta avståndet mellan stationerna Hyllie och Ørestad.
Klik her for at se dansk version af artikeln