I dagarna lanserar nybildade Stick it on devices sin e-handelssajt för personligt designade mobilsskydd. Bakom samriskbolaget står Malmöbyrån Crowd, IT-konsultbolaget Popdevelop och ett lokalt tryckeri.
Via webbshopen ska användaren kunna ladda upp egna bilder som trycks på ett laminerat, självhäftande skydd för exempelvis mobiltelefoner och surfplattor. Fyramannabolaget Popdevelop på Minc står för mjukvaran till systemet, medan Malmöbaserade PRNT Printing Solutions sköter själva tryckningen. Crowds bidrag blir att sköta ruljansen, initialt tar VD:n Daniel Melkersson ansvaret för driften av Stick it on devices.
— Sverige blir en testmarknad. Men redan innan jul siktar vi på att ha sajter uppe på övriga skandinaviska språk samt engelska, säger Daniel Melkersson.
Längre fram siktar han på att licensiera ut tekniken åt exempelvis supporterklubbar som vill sälja mobilskydd med lagets logga till sina medlemmar. Stick it on devices har initialt inga egna anställda, istället sköts arbetet av de sammanlagt 20-talet anställda i de tre bolagen.
Efter en tuff avslutning på 2010 omsatte Crowd cirka 6 miljoner kronor med en knapp vinst under räkenskapsåret september 2010 till augusti 2011. Byrån, som sysslar med olika typer av okonventionell marknadsföring, sysselsätter i dag fem personer. Nya i kundlistan är PwC, där Crowd ska hjälpa revisionskoncernen attrahera nya rekryter på studentmässor.
Erik Olausson