Strax innan sommaren blev Patrick Lindqvist ny regionchef för Nasdaq-noterade it- och managementkonsultföretaget Acandos Malmökontor. Uppdraget är att dubbla verksamheten som senaste åren har kantats av ledningsbyten. Siktet är inställt på de medelstora skånska bolagen.
I dag har Acando 35 anställda i Malmö. Enligt Patrick Lindqvist krävs det ett 50-tal konsulter i regionen för att uppfattas som en tyngre aktör. Bland de lokala kunderna finns i Securitas Direct, Mercedes Benz och Lomma Kommun.
För att nå tillväxtmålet måste kundbasen breddas, fler regionala medelstora bolag ska bli stamkunder.
— Nu har vi ett par stora kunder vilket är resultatet av bra insatser från enskilda konsulter. På sikt vill vi nå ett tiotal sådana kunder, men nu är vår primära fokus på att växa inom mellanskiktet, säger Patrick Lindqvist, som närmast kom från utbildningsföretaget Celemi.
Hos de stora aktörerna som Ikea och Sony Ericsson är priserna extremt hårt pressade.
— Vi lägger inte så mycket tid på den sektorn just nu, säger Patrick Lindqvist.
Trots att Malmökontoret har krympt de senaste åren menar Patrick Lindqvist att det är osannolikt att kontoret skulle gå samma öde till mötes som den nyligen nerlagda verksamheten i Köpenhamn.
— Acando har ambitionen att vara den största aktören i Sverige inom vårt fält och då är det viktigt att vara närvarande i den tredje största staden, säger Patrick Lindqvist.
Nyligen presenterade Acando sin delårsrapport där omsättningen landade på 1.109 miljoner kronor med en vinst på 63 miljoner under årets först nio månader. Lokalkontoren särredovisar inga siffror. Av de 1000 anställda finns runt 600 i Sverige. Bolaget handlas på Nasdaq OMX i Stockholm.
Joel Lyth