Medicinteknikbolaget Dignitana i Lund ser ut att stå inför ett kommersiellt genombrott. Under första halvåret har försäljningen ökat från 2 till knappt 15 miljoner kronor.
Bakom uppsvinget ligger bland annat en licensintäkt på fyra miljoner från dotterbolaget BrainCool, som ska använda skalpkylningstekniken på stroke- och hjärtpatienter. Men bolaget slöt i juni även avtal med japanska Konica Minolta Medical & Graphic för distribution av kylmössan DigniCap i Japan, Kina och Indien. Där används tekniken för att hindra håravfall vid cellgiftsbehandling.
Affären gav engångsintäkter på cirka tio miljoner kronor under andra kvartalet och utgör enligt bolagets styrelseordförande Hans Henriksson en plattform för framtida tillväxt. Verksamheten visade en vinst på knappt sju miljoner första halvåret och i juni var kassan uppe i tio miljoner.
— Konica Minolta har ett nätverk som täcker större delen av Asien. Det viktigaste nu är att bygga ut vår basverksamhet. Sedan jobbar vi också med en registrering för den amerikanska marknaden, säger Hans Henriksson.
Dignitana, med åtta anställda, listades på Aktietorget 2009 och har varit något av en kursraket. Planen är att under hösten ansöka om listning på First North. Försäljningsprognosen för helåret ligger på drygt 25 miljoner. Största enskilda ägare är Eurosund AB, med Johan Stormby i spetsen.
Kristian Svensson