Än syns ingen hejd på tillväxten för Malmös digitala reklambyråer. Under första halvåret visar flera av webbspecialisterna omsättningsökningar på över 20 procent. Största bromsklossen är personalbrist.
Snabbast bland byråerna i Rapidus kartläggning växer Malmöbaserade Kan, som ökat omsättningen med drygt 30 procent till 20,6 miljoner kronor för årets sex första månader. Samtidigt har antalet anställda gått från 40 till 46.
— Det har varit tufft att hitta folk. Vi har hämtat en del hemvändare från Stockholm men även personer utanför webbranschen. Marginalerna är fortfarande väldigt goda, säger VD Per Harrysson.
I Kans närmaste planer finns en etablering i någon av de övriga storstadsregionerna. Parallellt är bolaget i färd med att rekrytera ny styrelseordförande.
Även Malmöbyrån Dynamic Dog ser en ökning på närmare 20 procent till drygt nio miljoner kronor i omsättning för perioden juli 2010-juni 2011. Förra veckan öppnade bolaget ett kontor i Karlskrona och enligt VD Björn Alexandersson hämmas planerna på nyrekryteringar främst av brist på specialkompetens.
För Good Old blev 2010 något av ett mellanår sedan Stockholmskontoret lagts ner. Omsättningen stannade på strax över tio miljoner kronor. Nu vittnar VD Tomas de Souza åter om god tillväxt och lönsamhet. Byrån sysselsätter i dag 17 personer och flyttar till våren in i Media Evolution City.
— Under hösten stöper vi om verksamheten för att utmana på de fält de traditionella reklambyrå verkar. Det innebär att vi jobbar mer med rådgivning och strategi men naturligtvis fortfarande med den digitala arenan som utgångspunkt, säger Tomas de Souza.
En mer tekniktung uppstickare i branschen är Pixelant, som med 13 anställda omsatte elva miljoner kronor i senaste bokslutet, för september 2009 till december 2010. Bolaget bildades som en avknoppning från dåvarande Datafant, numera Office IT-partner i Malmö.
— Finanskrisen innebar faktiskt ett uppsving för oss då kunderna blev mer mogna för de lösningar med öppen källkod som vi jobbar med. Nu planerar vi att växa vidare som partner till reklambyråer, säger en av Pixelants grundare Robert Lindh.
Sett till en fyraårsperiod har omsättningen för de tre förstnämnda byråerna mer än fördubblats, genomgående med positivt resultat.
— Jag är förvånad att inte fler spelare från Stockholm har försökt ta sig in på marknaden här nere, säger Kans Per Harrysson.
Joel Lyth