måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmös webbyråer täljer guld

Än syns ingen hejd på tillväxten för Malmös digitala reklambyråer. Under första halvåret visar flera av webbspecialisterna omsättningsökningar på över 20 procent. Största bromsklossen är personalbrist.

Snabbast bland byråerna i Rapidus kartläggning växer Malmöbaserade Kan, som ökat omsättningen med drygt 30 procent till 20,6 miljoner kronor för årets sex första månader. Samtidigt har antalet anställda gått från 40 till 46.

— Det har varit tufft att hitta folk. Vi har hämtat en del hemvändare från Stockholm men även personer utanför webbranschen. Marginalerna är fortfarande väldigt goda, säger VD Per Harrysson.

I Kans närmaste planer finns en etablering i någon av de övriga storstadsregionerna. Parallellt är bolaget i färd med att rekrytera ny styrelseordförande.

Även Malmöbyrån Dynamic Dog ser en ökning på närmare 20 procent till drygt nio miljoner kronor i omsättning för perioden juli 2010-juni 2011. Förra veckan öppnade bolaget ett kontor i Karlskrona och enligt VD Björn Alexandersson hämmas planerna på nyrekryteringar främst av brist på specialkompetens.

För Good Old blev 2010 något av ett mellanår sedan Stockholmskontoret lagts ner. Omsättningen stannade på strax över tio miljoner kronor. Nu vittnar VD Tomas de Souza åter om god tillväxt och lönsamhet. Byrån sysselsätter i dag 17 personer och flyttar till våren in i Media Evolution City.

— Under hösten stöper vi om verksamheten för att utmana på de fält de traditionella reklambyrå verkar. Det innebär att vi jobbar mer med rådgivning och strategi men naturligtvis fortfarande med den digitala arenan som utgångspunkt, säger Tomas de Souza.

En mer tekniktung uppstickare i branschen är Pixelant, som med 13 anställda omsatte elva miljoner kronor i senaste bokslutet, för september 2009 till december 2010. Bolaget bildades som en avknoppning från dåvarande Datafant, numera Office IT-partner i Malmö.

— Finanskrisen innebar faktiskt ett uppsving för oss då kunderna blev mer mogna för de lösningar med öppen källkod som vi jobbar med. Nu planerar vi att växa vidare som partner till reklambyråer, säger en av Pixelants grundare Robert Lindh.

Sett till en fyraårsperiod har omsättningen för de tre förstnämnda byråerna mer än fördubblats, genomgående med positivt resultat.

— Jag är förvånad att inte fler spelare från Stockholm har försökt ta sig in på marknaden här nere, säger Kans Per Harrysson.

Joel Lyth

Än syns ingen hejd på tillväxten för Malmös digitala reklambyråer. Under första halvåret visar flera av webbspecialisterna omsättningsökningar på över […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.