Vinden har på allvar vänt för ID Kommunikation i Malmö. Under första halvåret har tio nya kunder landats. Bland annat får byrån ansvar för stålleverantören Damstahls marknadsföring i Sverige.
— 2009 och 2010 var ett stort tapp, inte bara för oss utan för branschen som helhet. Det är stor skillnad nu, säger Lotte Hoflund, VD för ID Kommunikation.
Skånes Livsmedelsakademi, sängtillverkaren Hilding Anders, Training Regions och Swedavia, ägare av elva svenska flygplatser, är andra nya uppdrag.
Enligt Lotte Hoflund föll aldrig några kunder bort under lågkonjunkturen, de drog bara in på inköpen. Nu är det tillväxt som gäller igen och byrån håller på att nyrekrytera en kreatör.
— Redan förra hösten pratades det om att nu vänder det. Men det måste först vända för industriföretagen innan de lägger ut jobb externt, säger hon.
ID Kommunikation startades 1998 och har i dag 27 anställda. Grundaren Bengt Lundahl och tidigare VD Johan Fernö äger bolaget i sin helhet, sedan de för fyra år sedan köpte ut börsnoterade Sigma. I fjol låg byråintäkten på drygt 20 miljoner kronor.
Kristian Svensson