Med Research In Motion som ny ägare tvingas TAT avsluta sina samarbeten med konkurrerande mobiltillverkare som Motorola, Samsung och Sony Ericsson. Men bolagets verksamhet inom förardisplayer till fordonsindustrin kommer fortsätta även under RIM:s vingar.
Användargränssnitt till mobilers operativsystem är TAT:s kärnprodukt och står fortfarande för 80 procent av Malmöbolagets omsättning, som 2009 landade på 160 miljoner kronor. Men de senaste åren har displayer till privat- och lastbilars förarpaneler seglat upp som ett nytt affärsområde. Bolaget har i dag tre kunder som är i färd med att implementera TAT:s mjukvara i sina fordon, varav en är Volvo Lastvagnar och en annan en av USA:s största biltillverkare. Ett antal nya kunder är dessutom på väg in, uppger VD Charlotta Falvin.
RIM köpte för sex månader sedan kanadensiska QNX Software Systems som gör operativsystem och mjukvara för olika komponenter åt bland annat bilindustrin. Även om RIM i första hand var ute efter TAT:s teknik för mobiltelefoner passar sidospåret därför väl in i koncernens verksamhet, menar Charlotta Falvin.
— De kunder vi har inom fordonsindustrin kommer att tas över av RIM. Om de vill, så klart, säger hon.
TAT har även varit delaktigt i att skapa användargränssnitt för nedladdningsbara applikationer åt bland andra Spotify och QlikTech. Men det affärsområdet avvecklas i och med uppköpet, uppger Charlotta Falvin.
Erik Olausson