Drygt 400 personer deltog i helgens internetträff Sweden Social Web Camp, SSWC, som arrangerades på Tjärö i Blekinge. Bland deltagarna fanns bland andra Christer Månsson, VD på Media Evolution, Björn Jeffery, grundare av Good Old, Nikolaj Nyholm från Sunstone Capital, samt Lundakarnevalsgeneralen Erik Neppelberg.
SSWC har blivit en av Sveriges största så kallade unconference – en konferens där allt innehåll planeras och presenteras av deltagarna själva. Bakom arrangemanget står det webbintresserade Malmöparet Tomas Wennström och Kristin Heinonen.
Varför blev intresset för årets SSWC så rekordstort?
– Förra året blev väldigt lyckat och ryktet har spridit sig om hajken för nördar i en fårhage på Tjärö. SSWC är ju deltagardrivet och den store talaren har ingen plats hos oss. Istället
hjälps alla åt att forma lägret, vilket ger en mer givande konferens, säger Tomas Wennström.
Vad tyckte du var roligast med årets SSWC?
– Allsången är redan en klassiker med godbitar som “Får man ta iPhonen med sig in himlen” och “Tjärö i mitt hjärta”. Nördigt, ja. Men kul. Jag tycker också att det var kul att det solcellsdrivna trådlösa nätverket på campingen fungerade, om än lite långsamt.
Vilka lärdomar tar du själv med dig från Tjärö?
– Att det finns en oerhörd kraft i att släppa kontrollen. Alla sessioner planerades av deltagarna på plats. Vi hade inte planerat något innehåll för konferensen, mer än att ämnet var “den sociala webben”. Trots det skapades det bara på fredagskvällen ett 70-tal programpunkter.
Text och bild: Anders Frick