IT-företaget OMMH Scandinavia i Malmöinkubatorn Minc har börjat gå med vinst. Omsättningen dubblades under bolagets senaste räkenskapsår. Det är framför allt tjänsten Pressregistret som växt.
— Det är den som genererar våra löner. Snart har vi 700 kunder där, och vi tjänar bra på framför allt de PR-utbildningar som vi gör tillsammans med byrån Samurai PR, säger OMMH:s VD Ola Andersson.
Pressregistret är till för företag som behöver hjälp med presskontakter och informationsarbete, men som ännu inte är redo att anlita en PR- eller kommunikationsbyrå. Kunden får kontaktuppgifter till olika medier, och kan också få hjälp med att identifiera nyhetsmässigt material i verksamheten och skriva pressreleaser.
Under OMMH (One More Media House) finns ett antal andra tjänster, bland dem Bestsms för bland annat företag och skolor som vill sända sms-utskick till många användare samtidigt. Totalt har tjänsten omkring 200 kunder, varav knappt 30 är gymnasie- och högskolor.
Söktjänsten PositionGreen är ett annat OMMH-koncept, som i dag ligger i ett eget bolag i cleantech-inkubatorn Cleantech Inn Sweden. Sajten ska förenkla upphandling av miljövänliga varor och tjänster och skulle ha lanserats i början av året men har försenats något och beräknas komma igång under hösten.
OMMH omsatte räkenskapsåret april 2009 – april 2010 knappt 2,5 miljoner kronor. Bolaget har tre anställda. Huvudägare är Ola Andersson och Jörgen Lönnborn.
Lisa Kirsebom